In 1964 werd de eerste Ik Jan Cremer opgedragen aan sekssymbool en actrice Jayne Mansfield.
Ze noemde het boek ‘a wild and sexy masterpiece’ en de auteur ‘my Pop Hero’. Omdat Jan Cremer na een oorlog met zijn Amerikaanse uitgever financieel aan de grond zit, gaat hij ermee akkoord de wereldberoemde Jayne Mansfield te vergezellen op een publiciteits-, theater- en nachtclubtournee, maar voor Jan het weet sleurt de dominante Mansfield haar Hollandse verovering mee op een krankzinnige reis door Zuid-Amerika.
Door de ogen van Jan Cremer zien we hoe de onmogelijke diva ‘La Mansfield’ zich wentelt in haar beroemdheid en haar omgeving betovert, terroriseert en tot wanhoop brengt.
Het was allemaal begonnen met de ansichtkaarten die vrienden mij hadden gestuurd en die aan de wand van mijn atelier prijkten. Kleurrijke pin-upfoto’s van een romige vrouw met een lief gezicht, voluptueuze borsten en sensuele lippen. Zij straalde alles uit wat mijn ideale vrouw moest hebben.
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn ‘peinture barbarisme’, intussen reist hij veel en woont overal.
In 1964 verscheen zijn eerste roman, Ik Jan Cremer. Het boek is een soort autobiografie, een moderne schelmenroman over het woelige leven van Cremer zelf. Al eerder hadden zijn uitspraken de emoties al doen oplopen, maar bij de verschijning van ‘de onverbiddelijke bestseller’ was de rel compleet. In het gereformeerde Nederland van de jaren zestig werd Cremer gezien als een staatsgevaarlijk individu, een slecht voorbeeld voor de jeugd dat dierlijke driften bij zijn publiek losmaakte. Tegelijk werd hij geprezen door beroemde collega’s zoals Willem Frederik Hermans.
In 1966 kwam Ik Jan Cremer Tweede Boek uit, dat eveneens een groot succes was en wereldwijd werd vertaald.
Meer informatie op website www.jancremer.com
Auteur: Jan Cremer
Titel: Jayne
Taal: Nederlands
Bindwijze: Gebonden
1e druk oktober 2018
160 pagina’s
ISBN13 9789403135908
Uitgever De Bezige Bij
€ 19,99
# new books
Jan Cremer
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, - Book Stories, Archive C-D, Art & Literature News, Dutch Landscapes, Erotic literature, Jan Cremer, The talk of the town
They asked me what I thought of the atomic bomb. I said I had not been able to take any interest in it.
I like to read detective and mystery stories. I never get enough of them but whenever one of them is or was about death rays and atomic bombs I never could read them.
What is the use, if they are really as destructive as all that there is nothing left and if there is nothing there nobody to be interested and nothing to be interested about. If they are not as destructive as all that then they are just a little more or less destructive than other things and that means that in spite of all destruction there are always lots left on this earth to be interested or to be willing and the thing that destroys is just one of the things that concerns the people inventing it or the people starting it off, but really nobody else can do anything about it so you have to just live along like always, so you see the atomic [bomb] is not at all interesting, not any more interesting than any other machine, and machines are only interesting in being invented or in what they do, so why be interested.
I never could take any interest in the atomic bomb, I just couldn’t any more than in everybody’s secret weapon. That it has to be secret makes it dull and meaningless. Sure it will destroy a lot and kill a lot, but it’s the living that are interesting not the way of killing them, because if there were not a lot left living how could there be any interest in destruction.
Alright, that is the way I feel about it. They think they are interested about the atomic bomb but they really are not not any more than I am. Really not. They may be a little scared, I am not so scared, there is so much to be scared of so what is the use of bothering to be scared, and if you are not scared the atomic bomb is not interesting.
Everybody gets so much information all day long that they lose their common sense. They listen so much that they forget to be natural. This is a nice story.
Gertrude Stein, 1946
(First published in Yale Poetry Review, December 1947)
Stein, Gertrude
(1874-1946)
Reflection on the Atomic Bomb
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive S-T, Archive S-T, Gertrude Stein, Stein, Gertrude, WAR & PEACE
Hans Hermans© photos: landscape
(103 – normandy F)
# more on website hans hermans photos
fleursdumal.nl magazine
More in: FDM Art Gallery, Hans Hermans Photos, Photography
In november a.s. is het veertig jaar geleden dat A.F.Th. van der Heijden debuteerde onder het pseudoniem Patrizio Canaponi. Hij viert zijn veertig jaar schrijverschap met een nieuwe roman: Mooi doodliggen.
Voor Mooi doodliggen liet Van der Heijden zich inspireren door de ‘moord’ op de Russische journalist Arkadi Babtsjenko, in de zomer van 2018.
Volgens de politie in Oekraïne was Babtsjenko bij zijn appartement in Kiev in de rug geschoten en werd hij dood aangetroffen door zijn vrouw. Later bleek dat de dood van de journalist in scène was gezet door de geheime dienst, in een poging de Russische huurmoordenaars te arresteren die het op zijn leven hadden gemunt.
Van der Heijden baseerde het levensverhaal van zijn personage Grigori Moerasjko losjes op dat van Babtsjenko.
Moerasjko, die voor zijn krant het neerhalen van vlucht MX17 onderzoekt, blijkt te hebben samengespannen met de Oekraïense geheime dienst om de Russen te misleiden. Hij heeft zichzelf daarmee ongewild tot een verspreider van fake news gemaakt. Bevriende collega’s vallen hem massaal af. Het ergste is dat ook zijn geliefde Yulia zich door Grigori verraden voelt en hem verlaat. Door iedereen verstoten keert hij naar Rusland terug оm daar onverschrokken zijn onderzoek naar de toedracht van de vliegramp voort te zetten.
Met Mooi doodliggen schreef A.F.Th. van der Heijden een actueel politiek memorandum en een tijdloze tragische liefdesgeschiedenis.
A.F.Th. van der Heijden (1951) werkt aan een wijdvertakt oeuvre, waarvan de romancycli De tandeloze tijd en Homo duplex de kern vormen. Hij werd bekroond met onder meer de F. Bordewijkprijs, de Multatuliprijs, De Gouden Uil, de AKO Literatuurprijs, de Libris Literatuur Prijs, de Constantijn Huygens-prijs en de P.C. Hooft-prijs. Op 18 november is het veertig jaar geleden dat zijn debuut Een gondel in de Herengracht en andere verhalen verscheen.
A.F.Th. van der Heijden
Mooi doodliggen
Nieuwe roman A.F.Th. van der Heijden
Verschijnt 15 november 2018
Uitgeverij Querido
Gebonden met stofomslag
368 bladzijden
€ 22,99
# new books
A.F.Th. van der Heijden
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, - Bookstores, A.F.Th. van der Heijden, Archive G-H, Art & Literature News
Thomas Bernhard zählt zu den meistkommentierten deutschsprachigen Schriftstellern: Ob in Zeitungen, wissenschaftlichen Periodika, als Dissertation oder als Gesamtdarstellung, als biografische Versuche oder fotografische Teilansichten – unter allen Aspekten wird er Gegenstand mehr oder weniger kompetenter Analysen, und das weltweit.
Die Monografie bietet in Bildern und Texten zum ersten Mal gleichermaßen verlässliche wie überraschende Einsichten in das Werk und dessen Entstehungsbedingungen, vermittelt völlig unbekannte Aufschlüsse über sein Leben sowie fundierte Aussagen zur nationalen und internationalen Rezeption. Die Dokumente und Erklärungen sind für jedermann nachvollziehbar, kommen ohne germanistisches Gerede und Stereotypen aus.
Dies ist möglich geworden, da den Herausgebern als bisher einzigen der gesamte Nachlass Thomas Bernhards zugänglich ist. Auf diese Weise sind spannende Einblicke in die Genese einzelner Werke möglich, der (nicht unbeträchtliche) Briefverkehr vermittelt Informationen über die Kontakte mit Kollegen, Kritikern und Freunden, wird die Mythisierung des Bernhard’schen Lebens durch den Autor wie durch sogenannte Zeitgenossen und Biografen durchleuchtet.
Die Bildmonografie löst sich von der strikten chronologischen Darstellung. Sie verfolgt vielmehr in zwölf Kapiteln bestimmte Komplexe des Oeuvres durch die drei Jahrzehnte des Bernhard’schen Schaffens.
Matthias Reiner, geboren 1961 in Köln, studierte Literaturwissenschaften und Kunstgeschichte in Frankfurt am Main und Florenz, arbeitet seit 1985 im Suhrkamp Verlag, leitet dort die Bildredaktion und die Werbeabteilung.
Raimund Fellinger, geboren 1951 im Saarland, arbeitet nach Studium von Germanistik, Linguistik und Politikwissenschaft seit 1979 als Lektor im Suhrkamp Verlag, seit 2006 als Cheflektor.
Thomas Bernhard: Sein Leben in Bildern und Texten
von Matthias Reiner und Raimund Fellinger (Herausgebern)
Suhrkamp Verlag AG
Buch, gebunden
300 Seiten
ISBN: 3518427792
EAN: 9783518427798
Sprache: Deutsch
Auflage: 1 (5. Januar 2019)
€ 68,00
# new books
Thomas Bernhard
fleursdumal.nl magazine
More in: #Biography Archives, - Book News, - Bookstores, Archive A-B, THEATRE, Thomas Bernhard
Alice in Winterland is the story of a strange and subversive wonderland, of a worm who thinks he is a caterpillar and the Baba Yaga who became a witch. It’s a book about life in post-Soviet Russia, mad hatters, tears and temptations. It is a story of exile, heartbreak, loneliness and longing, about falling down a cultural and linguistic rabbit hole.
Julie Egdell has been published in magazines and anthologies in the UK, Mexico and France in Bloodaxe’s Hallelujah for 50ft Women and Ek Zuban’s The Break-Out Anthology. She also features in theDark Matter 4 chapbook published by Black Light Engine Room Press. Alice in Winterland is her first full-length collection. She lives in Whitley Bay.
Growing up in Whitley Bay, Julie Egdell never knew how much she had in common with Lewis Carroll’s Alice. But when she went to work in St Petersburg she discovered that she was the spitting image of the Russian version of Alice – not Tenniel’s blonde school-girl, but the dark-haired ‘Alisa’ of Soviet illustrated children’s stories, sarcastic and cruel and very Russian. A new city, a new language and a new identity. What could possibly go wrong?
I watch boats come in.
Not so many as years gone by, but a few.
I am not an English rose
but a thistle on this bank,
hard and sharp.
In the northern city,
the only place I have
to call home.
(from: Collingwood)
Julie Egdell:
Alice in Winterland
Poetry
Publisher: Smokestack Books
Language: English
ISBN-10: 0995563594
ISBN-13: 978-0995563599
Released on December 31, 2017
Price: £7.95
Paperback
84 pages
# New poetry
Julie Egdell
• fleursdumal.nl magazine
More in: #Editors Choice Archiv, - Book News, - Bookstores, 4SEASONS#Winter, Archive E-F, Archive E-F, Art & Literature News, MODERN POETRY
Dylan Jones’s engrossing, magisterial biography of David Bowie is unlike any Bowie story ever written.
Drawn from over 180 interviews with friends, rivals, lovers, and collaborators, some of whom have never before spoken about their relationship with Bowie, this oral history weaves a hypnotic spell as it unfolds the story of a remarkable rise to stardom and an unparalleled artistic path.
Tracing Bowie’s life from the English suburbs to London to New York to Los Angeles, Berlin, and beyond, its collective voices describe a man profoundly shaped by his relationship with his schizophrenic half-brother Terry; an intuitive artist who could absorb influences through intense relationships and yet drop people cold when they were no longer of use; and a social creature equally comfortable partying with John Lennon and dining with Frank Sinatra.
By turns insightful and deliciously gossipy, David Bowie is as intimate a portrait as may ever be drawn. It sparks with admiration and grievances, lust and envy, as the speakers bring you into studios and bedrooms they shared with Bowie, and onto stages and film sets, opening corners of his mind and experience that transform our understanding of both artist and art.
Including illuminating, never-before-seen material from Bowie himself, drawn from a series of Jones’s interviews with him across two decades, David Bowie is an epic, unforgettable cocktail-party conversation about a man whose enigmatic shapeshifting and irrepressible creativity produced one of the most sprawling, fascinating lives of our time.
Dylan Jones is the multi-award winning editor of GQ magazine. He has been an editor at i-D magazine, The Face, Arena, the Observer and the Sunday Times. He writes for the Mail on Sunday, is a Vice President of the Hay Festival and a board member of the Norman Mailer Foundation. He has written ten books and is currently working with U2 on a book celebrating their record-breaking 360° tour.
David Bowie
The Oral History
By Dylan Jones
Category: Arts & Entertainment – Biographies & Memoirs – Music
Paperback
Sep 11, 2018
576 Pages
Publisher Three Rivers Press
ISBN 9780451497840
$18.00
# new books
biography david bowie
fleursdumal.nl magazine
More in: #Biography Archives, - Book News, - Book Stories, Archive I-J, Art & Literature News, AUDIO, CINEMA, RADIO & TV, David Bowie, Norman Mailer
Weg van mijn stilte
In het venster waaien de bomen
met hun takken maken ze de wind
maar nu het winter is en ze
naakt zijn blijft het toch waaien
Bij de haard benee’ bomen ze zacht
de boze woorden mogen ze niet storen
als die wakker worden galmt
de onmin door de slaande wind
In mijn kamer slaat een boomtak
tegen de ijsbloemen op het raam
waar ik jouw naam op schrijf
dat je van hier bent weggewaaid
weten de bomen, ik heb het ze verteld
het is net zoiets als loslaten
als vallend blad, dat voor altijd
weg van mijn stilte, weg van mij waait
Niels Landstra
Op 24 november 2018 verschijnt de Vijfde dichtbundel: Entree naar de hemel van Niels Landstra. Niels Landstra is a poet and writer, who lives and works in Raamsdonksveer (nl)
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, Archive K-L, Art & Literature News, Landstra, Niels
“I am the man,” wrote Artaud, “who has best charted his inmost self.” Antonin Artaud was a great poet who, like Poe, Holderlin, and Nerval, wanted to live in the infinite and asked that the human spirit burn in absolute freedom.
To society, he was a madman. Artaud, however, was not insane, but in luciferian pursuit of what society keeps hidden. The man who wrote Van Gogh the Man Suicided by Society raged against the insanity of social institutions with insight that proves more prescient with every passing year. Today, as Artaud’s vatic thunder still crashes above the “larval confusion” he despised, what is most striking in his writings is an extravagant lucidity.
This collection gives us quintessential Artaud on the occult, magic, the theater, mind and body, the cosmos, rebellion, and revolution in its deepest sense.
Title Artaud Anthology
Author Antonin Artaud
Edited by Jack Hirschman
Publisher City Lights Publishers
Format: Paperback
Nb of pages 256 p.
First published 1963
ISBN-10 0872860000
ISBN-13 9780872860001
$15.95
# new books
Antonin Artaud
fleursdumal.nl magazine
More in: #Biography Archives, - Book Lovers, Antonin Artaud, Archive A-B, Archive A-B, Art & Literature News, Artaud, Antonin, AUDIO, CINEMA, RADIO & TV, Psychiatric hospitals, THEATRE
Robot love is een interactieve expo experience over de liefde tussen mens en robot. Meer dan 50 kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers stellen de vraag of robots in staat zijn tot liefde. En of jij van ze kunt houden.
Wandel door het bijzondere gebouw en ontdek wat jij nu écht voelt, denkt en vindt van de invloed van techniek en innovatie op onze maatschappij. Een groot aantal werken is speciaal voor Robot Love gemaakt.
Robot Love is een grootschalige, internationale expo experience met tentoonstelling, publiek programma, partnerevents, educatieprogramma’s en een Robot Café. Robot Love vindt plaats van 15 september t/m 2 december 2018 in de Melkfabriek op het voormalige Campinaterrein in Eindhoven.
Robot Love zoekt de verbinding tussen mens en robot. Robots en AI als nieuwkomers moeten veel leren en worden opgevoed. Dat vereist aandacht, zorg en bovenal liefde. Om de belofte up close & personal with robots waar te maken zet Robot Love in op het bereiken van een breed en zeer divers publiek.
Robot Love heeft een optimistische benadering van robotisering en omarmt de komst van robots en AI, juist omdat het ons ook kansen biedt betere mensen te worden. Tegelijk worden ook de minder fraaie consequenties ervan onderzocht. Er is ruimte voor fascinatie, maar ook voor conflict, voor kwetsbaarheid, maar vooral voor liefde. Dat doet Robot Love door de organisatie van een expo experience op het snijvlak van kunst, design en wetenschap.
L.A. Raeven
Annelies, Looking for Completion, 2018, androïde robot
Werk in opdracht van stichting Niet Normaal
Hoe zou het zijn als je de mogelijkheid hebt om jezelf of je geliefde te kopiëren? Kun je daarmee de angst om verlaten te worden voorkomen? Met het werk Annelies, Looking for Completion, onderzoekt het kunstenaarsduo L.A. Raeven deze en andere vragen door het bouwen van een op henzelf lijkende androïde robot. De tweelingzusjes zijn bekend geworden met hun indringende en persoonlijke werk over maatschappelijke thema’s zoals de vergaande individualisering en het benauwende streven naar perfectie. Ook de ‘gekloonde’ drieling zus Annelies gaat in op deze ontwikkelingen en richt zich op het gevoel van eenzaamheid dat hier vaak uit voortkomt.
ROBOT LOVE
The Expo That Gets Under Your Skin
15 Sept – 2 Dec 2018
Di t/m Zo: 11:00 – 18:00
Vr: 11:00 – 21:00, Ma: gesloten
CAMPINA MELKFABRIEK
Kanaaldijk-Zuid t.h.v. nr. 3
EINDHOVEN
Robot Love | 15.09.2018 – 02.12.2018 | Campina Melkfabriek | Kanaaldijk-Zuid | Hugo van der Goeslaan | 5613 LE Eindhoven
# robot love
L.A. Raeven: Annelies,
Looking for Completion, 2018, androïde robot
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, Archive Q-R, Art & Literature News, Exhibition Archive, FDM Art Gallery, L.A. Raeven, The talk of the town
Stephen Parkers Brecht-Biografie setzt neue Maßstäbe, jubeln die KritikerInnen einstimmig – auch wenn Brecht hier nicht gerade sympathisch daherkommt: Als Heuchler, der anderen den Kommunismus predigte, während er gerissen um seine Honorare feilschte und Grundstücke kaufte; Neidhammel, der andere Künstler schlecht machte und sich selbst lobte; politischen Opportunisten und “sexbesessenen Chauvinisten” lernt FR-Kritiker Wilhelm von Sternburg Brecht kennen, betont aber vor allem die Fairness, die der britische Germanist Stephen Parker dem Dichter in diesem nach der Struktur des klassischen Dramas aufgebauten Tausend-Seiten-Werk angedeihen lässt: An Brechts literarischem Genie hat Parker keine Zweifel.
In der taz verdankt Ambros Waibel dem Buch ganz neue Einsichten, etwa in Brechts Verhältnis zu seinen Eltern. Parkers umfangreiche Recherche und Empathie für Brechts komplexen Charakter hebt auch Norbert Meyer in der Presse hervor, “Parkers Brecht-Biografie erinnert an die Vermessung eines literarischen Gullivers mit tausend feinen Fäden”, meint Michaela Schmitz im DlF über das faktengesättigte Buch: Dass Parker im Gegensatz zu anderen Biografen Brecht nicht durch die “ideologische Brille” betrachtet, verbucht sie ebenfalls als Gewinn. In der Welt unterhält sich Richard Kämmerlings mit Parker über Brecht.
Zum 120. Geburtstag erscheint in deutscher Sprache die endgültige Darstellung von Bertolt Brechts Leben und Werk. Dieses Prädikat hat sich das Buch des englischen Germanisten und hervorragenden Brechtkenners Stephen Parker durch eine Reihe von Vorzügen erworben.
Hier wird zum ersten Mal das gesamte verfügbare Wissen über den Autor und dessen Arbeit dargeboten und zum Erzählen gebracht. Die lebendige und detailgenaue Darstellung eines aufgrund der politischen, persönlichen und literarischen Verhältnisse am Abgrund angesiedelten Lebens – nicht die chronologische Registratur – bilden das hervorstechendste Merkmal. Von außen kommend und mit einem unvoreingenommen neutralen Blick zeichnet Parker ein Bild der verschiedenen Lebensstationen und Schaffensperioden Brechts.
Kenntnisreich vollzieht er die damaligen wie heutigen parteiischen Tendenzen nach, so dass sie in ihrer historischen und literaturhistorischen Konstellation erkennbar werden. Engagement für die Sache und Liebe für das Werk Bertolts Brechts sind Stephen Parkers Antriebskräfte. Sein Enthusiasmus begleitet den Dichter von früh an durch alle Entwicklungen und bringt ihn uns in seiner ganzen Widersprüchlichkeit nahe.
Stephen Parker
Bertolt Brecht – Eine Biographie
Aus dem Englischen von Ulrich Fries und Irmgard Müller
Suhrkamp Verlag
Erschienen: 11.06.2018
Gebunden
1030 Seiten
ISBN: 978-3-518-42812-2
58,00 Euro
# new books
Bertolt Brecht Biographie
fleursdumal.nl magazine
More in: #Biography Archives, - Book News, - Bookstores, Archive A-B, Archive O-P, Art & Literature News, Bertolt Brecht, THEATRE
H. G. Wells was born Herbert George in Bromley, Kent, England, on September 21, 1866. His father was a professional cricketer and sometimes shopkeeper, his mother a former lady’s maid.
Although “Bertie” left school at fourteen to become a draper’s apprentice (a life he detested), he later won a scholarship to the Normal School of Science in London, where he studied with the famous Thomas Henry Huxley. He began to sell articles and short stories regularly in 1893.
In 1895, his immediately successful novel rescued him from a life of penury on a schoolteacher’s salary. His other “scientific romances”—The Island of Dr. Moreau (1896), The Invisible Man (1897), The War of the Worlds (1898), The First Men in the Moon (1901), and The War in the Air (1908)—won him the distinction as the father of science fiction.
Henry James saw in Wells the most gifted writer of the age, but Wells, having coined the phrase “the war that will end war” to describe World War I, became increasingly disillusioned and focused his attention on educating mankind with his bestselling Outline of History (1920) and his later utopian works. Living until 1946, Wells witnessed a world more terrible than any of his imaginative visions, and he bitterly observed: “Reality has taken a leaf from my book and set itself to supercede me.”
The War of the Worlds (1898) conjures a terrifying, tentacled race of Martians who devastate the Earth and feed on their human victims while their voracious vegetation, the red weed, spreads over the ruined planet. After the novel’s hero finds himself trapped in what is left of London, despairing at the destruction of human civilization, he discovers that life on Earth is more resilient than he had imagined. Adapted by Orson Welles for his notorious 1938 radio drama and subsequently by many filmmakers, H. G. Wells’s timeless story shows no sign of losing its grip on readers’ imaginations.
The War of the Worlds
By H.G. Wells
Category: Science Fiction
Paperback
Nov 06, 2018
192 Pages
$8.00
Published by Vintage
ISBN 9780525564164
# Books That Everyone Should Read
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book Lovers, - Book News, Archive W-X, AUDIO, CINEMA, RADIO & TV, H.G. Wells, Tales of Mystery & Imagination, Wells, H.G.
Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature