De Japanse kunstenaar Chiharu Shiota (Osaka, 1972) was in 2015 de sensatie van de 56ste Biënnale van Venetië.
Het Japanse paviljoen met haar installatie The Key in the Hand stond dat jaar in de top-5 tentoonstellingen van The Guardian en op de cover van The New York Times.
Chiharu Shiota’s eerste solotentoonstelling in Nederland biedt een retrospectief overzicht van haar oeuvre. De speciaal op maat van Het Noordbrabants Museum gemaakte installatie Uncertain Journey is het klapstuk van de tentoonstelling.
In totaal worden er 24 werken geëxposeerd, daterend van 1994 tot 2017, waaronder video’s, foto’s, tekeningen, grote en kleine draadsculpturen en een bronzen beeld. Met de foto The Key in the Hand en de video How Did you Come into this World? toont Het Noordbrabants Museum twee werken uit de gevierde Venetiëshow.
Met tien assistenten werkt Chiharu Shiota twaalf dagen aan de gigantische web-installatie. Eerst wordt de tentoonstellingsruimte van ongeveer 130 m² overspannen met een op maat gemaakt net. Daarna worden met ongeveer 10.000 nietjes de draden van zo’n 2.000 bollen wol vastgezet. De installaties van Chiharu Shiota maken wereldwijd een diepe indruk op bezoekers doordat ze universele begrippen zoals identiteit en herinnering op een verbluffend mooie manier vormgeeft.
Bij de tentoonstelling wordt een catalogus uitgegeven door WBOOKS. Het boek met een essay door Hans November, conservator 20ste en 21ste-eeuwse kunst in Het Noordbrabants Museum, verschijnt in drie talen (Nederlands, Duits, Engels). De publicatie is voor € 19,95 verkrijgbaar in o.a. de MuseumShop.
De tentoonstelling Chiharu Shiota: Between the Lines wordt mogelijk gemaakt door de Renschdael Art Foundation. De samenwerking tussen de Renschdael Art Foundation en Het Noordbrabants Museum resulteerde eerder in tentoonstellingen met werk van Lita Cabellut, Francis Bacon en Claire Morgan.
Chiharu Shiota
Between the Lines
24 juni t/m 15 oktober 2017
Het Noordbrabants Museum
Verwersstraat 41
‘s-Hertogenbosch
# meer info op website Noordbrabants Museum
fleursdumal.nl magazin
More in: - Book News, Art & Literature News, Exhibition Archive, FDM Art Gallery, Sculpture
Sibylla Schwarz
Am liebsten bey der Liebsten
(Zu Upatell, auff der Insel Riga gemacht)
Schawt doch, wie lustig Leben
das auff den Dörffern ist?
Ich will die Stadt wohl geben
dem, der sie außerkießt.
Schawt, wie die Bluhmen stehen,
wie lieblich sie doch sind,
und fast im Haus auffgehen,
schawt, wie man Obst hier findt.
Hört, hört doch einmahl singen
die lieben Vögelein,
last ewre Laut erklingen,
und stimmet mit ihn ein.
Fühlt ihr der Sonnen Strahlen
in ewern Häusern nicht?
hier läst sie auff uns fallen
fast doppelt heisses Licht.
Schmeckt kecklich diese Früchte,
die hier beyn Bauren seyn etc.
Seht, wie die Kühe weiden!
und auch der Schaffen Schar,
ich will die Stadt wohl meiden,
so bin ich auß Gefahr.
So schreckt mich die Posaune,
das Spiel der Schwerdter nicht,
die grausame Kartaune
kompt nie mir ins Gesicht.
Ja, alles was ich finde
in Dörffern weit und breit,
der Hirsch, das Schaff, das Rinde,
der Wälder Zierligkeit,
Das ist weit vohrzuziehen
den Sachen in der Stadt,
da man sich muß bemühen
und wirds doch niemahl satt.
Was sag ich? Nach dem allen
frag ich nicht sonders vihl;
mir soll die Stadt gefallen,
dieweil ich gerne will
Die Lust im Grünen lassen,
mein Lieb, mein eigen Ich
ist hier nicht ümbzufassen,
die ich lieb inniglich.
Ist hier auff grühner Awen,
und bey der Schaffen Schaar
kein einig mahl zu schawen,
drümb hat eß hier Gefahr.
Ich will die Stadt nicht meiden,
Ich hab sie außerkiest;
kanst du dein Lieb nicht leiden,
so sey nicht, wo sie ist.
Sibylla Schwarz (1621 – 1638)
Gedicht: Am liebsten bey der Liebsten
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive S-T, SIbylla Schwarz
The longlist, or ‘Man Booker Dozen’, for the £50,000 Man Booker Prize is announced on 26 July.
This year’s longlist of 13 books was selected by a panel of five judges: Baroness Lola Young (Chair); literary critic, Lila Azam Zanganeh; Man Booker Prize shortlisted novelist, Sarah Hall; artist, Tom Phillips CBE RA; and travel writer, Colin Thubron CBE.
The list was chosen from 144 submissions published in the UK between 1 October 2016 and 30 September 2017.
The Man Booker Prize for Fiction, first awarded in 1969, is open to writers of any nationality, writing in English and published in the UK.
The 2017 longlist, or Man Booker ‘Dozen’, of 13 novels, is:
– 4 3 2 1 by Paul Auster (US) (Faber & Faber)
– Days Without End by Sebastian Barry (Ireland) (Faber & Faber)
– History of Wolves by Emily Fridlund (US) (Weidenfeld & Nicolson)
– Exit West by Mohsin Hamid (Pakistan-UK) (Hamish Hamilton)
– Solar Bones by Mike McCormack (Ireland) (Canongate)
– Reservoir 13 by Jon McGregor (UK) (4th Estate)
– Elmet by Fiona Mozley (UK) (JM Originals)
– The Ministry Of Utmost Happiness by Arundhati Roy (India) (Hamish Hamilton)
– Lincoln in the Bardo by George Saunders (US) (Bloomsbury)
– Home Fire by Kamila Shamsie (UK-Pakistan) (Bloomsbury)
– Autumn by Ali Smith (UK) (Hamish Hamilton)
– Swing Time by Zadie Smith (UK) (Hamish Hamilton)
– The Underground Railroad by Colson Whitehead (US) (Fleet)
Chair of the 2017 judges, Baroness Lola Young, says: ‘Only when we’d finally selected our 13 novels did we fully realise the huge energy, imagination and variety in them as a group. The longlist showcases a diverse spectrum — not only of voices and literary styles but of protagonists too, in their culture, age and gender. Nevertheless we found there was a spirit common to all these novels: though their subject matter might be turbulent, their power and range were life-affirming – a tonic for our times.
First awarded in 1969, the Man Booker Prize is recognised as the leading prize for literary fiction written in English. The list of former winners features many of the literary giants of the last four decades: from Iris Murdoch to Salman Rushdie, Ian McEwan to Hilary Mantel.
The rules of the prize were changed at the end of 2013 to embrace the English language ‘in all its vigour, its vitality, its versatility and its glory’, opening it up to writers beyond the UK and Commonwealth. The Man Booker Prize is sponsored by Man Group, an active investment management firm.
More information about the prize is available at: www.themanbookerprize.com
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, - Bookstores, Art & Literature News, Awards & Prizes, FICTION & NONFICTION ARCHIVE, Literary Events, Paul Auster, Salman Rushdie
Retour
De klokken roepen als vanouds maar er zijn minder oren.
Verduiveld goed nog weet hij hoe de superplie over het
schoon geschoren jongenshalsje schoof. In kalm ritme
vol geloof ging de dag in deze Heilig Hartkerk van start
als alle dagen. Naast de sacristie vertoeft zijn vingerafdruk
nog ergens op de knoppen voor het galmen. Medeplichtig.
Die jonge jaren raken meer en meer beduimeld,
maar tuimelen soms de draad van geheugen even
wichtig op. Dan proeft hij. Hoe vroeger een huis
waar hij nog wel eens langs kuierde thuis was,
langgeleden inzicht met hete huiver stolt
als ei in kokend water. Geen angst voor later.
Bert Bevers
Uit: Onaangepaste tijden,
Zinderend, Bergen op Zoom, 2006
Bert Bevers is a poet and writer who lives and works in Antwerp (Be)
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive A-B, Bevers, Bert
Sérgio Monteiro de Almeida
Poema visual 0
Sérgio Monteiro de Almeida cv:
Curitiba, Brazil (1964). Intermedia visual poet and conceptual artist. – He has published in numerous anthologies and specialized magazines in Brazil and outside; participated in exhibitions of visual poetry as International Biennial of Visual and Alternative Poetry in Mexico (editions from 1987 to 2010); Post-Art International Exhibition of Visual / Experimental Poetry, San Diego State University-USA (1988); 51 and 53 Venice Biennial (2005 and 2009). – He published in 2007 the book Sérgio Monteiro de Almeida with a global vision about his work as a visual artist and poet. – This book was incorporated into the “Artist Books” collection of the New York City Library (USA). – Author of the CD of kinetic visual poems (EU) NI/IN VERSO (still unpublished). – He presented urban interventions in Curitiba, San Diego, Seattle, New York, Paris, Rome. – In 2014 and 2015 visual poems published in the Rampike experimental literature magazine of the University of Windsor, Canada. – He recently had his poems published in Jornal Candido (n. 64) and Relevo (2015 and 2016).
More about his work:
Livro eletrônico http://issuu.com/boek861/docs/sergio_monteiro_libro;
Enciclopédia Itaú Cultural de artes visuais www.itaucultural.com.br;
Videos no Youtube: http://www.youtube.com/user/SergioMAlmeida
Sérgio Monteiro de Almeida
Curitiba – PR – Brazil
email: sergio.ma@ufpr.br
magazine fleursdumal.nl
More in: *Concrete + Visual Poetry K-O, Archive M-N, Sérgio Monteiro de Almeida
An extraordinary debut from a young Vietnamese American, Night Sky with Exit Wounds is a book of poetry unlike any other. Steeped in war and cultural upheaval and wielding a fresh new language, Vuong writes about the most profound subjects – love and loss, conflict, grief, memory and desire – and attends to them all with lines that feel newly-minted, graceful in their cadences, passionate and hungry in their tender, close attention: ‘…the chief of police facedown in a pool of Coca-Cola. A palm-sized photo of his father soaking beside his left ear.’
This is an unusual, important book: both gentle and visceral, vulnerable and assured, and its blend of humanity and power make it one of the best first collections of poetry to come out of America in years.
Biography: Ocean Vuong was born in a rice farm outside Saigon in 1988. At the age of two, after a year in a refugee camp, he and his family arrived in the US.
He is the first in his immediate family to learn how to read proficiently, at the age of eleven. With Ben Lerner as his mentor at Brooklyn College, he wrote the poems that would become this first collection.
A Ruth Lilly fellow and winner of a Pushcart Prize, he has received honours and awards from Poets House and the Academy of American Poets. Night Sky with Exit Wounds won the 2016 Whiting Award. Ocean Vuong lives in New York.
‘These are poems of exquisite beauty, unashamed of romance, and undaunted by looking directly into the horrors of war, the silences of history. One of the most important debut collections for a generation.’ Andrew McMillan
Shortlisted for the 2017 Felix Dennis Prize for Best First Collection
Ocean Vuong
Night Sky with Exit Wounds
Cape Poetry, 2017
96 Pages,
129mm x 197mm x 9mm
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, Archive U-V, Art & Literature News, Ocean Vuong
An ode to mothers, daughters, and sisters—the tiny gods who fight to change the world.
Textured with the sights and sounds of growing up in East New York in the nineties, to school on the South Side of Chicago, all the way to the olive groves of Palestine, these stunning poems tackle racism, sexism, genocide, displacement, heartbreak, and grief, but also love, motherhood, spirituality, and Black joy.
“Aja Monet ‘s poetry offers us textures of feeling and radical shifts of meaning that expand our capacity to envision and fight for new worlds. From Brooklyn, USA to Hebron, Occupied Palestine, we take a feminist journey through rage and serenity, through violence and love, through ancient times and imagined futures. This stunning volume reminds us that conflict and contradiction can produce hope and that poetry can orient us toward a future we may not yet realize we want.” Angela Y. Davis
Aja Monet
My Mother Was a Freedom Fighter
Publisher: Haymarket Books
ISBN: 9781608467679
2017, $16.00
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, Archive M-N, Art & Literature News, Racism
Rosa Parks
She told a big white man
a big no right in his face.
Nose to nose and quite scary
as if a lynching could result.
She didn’t flinch and said
she could’ve
and should’ve
be able to do this
one easy thing that day.
There she sat, little and grand,
and although she was the first
to sit on a bus in the white seats
she was bayed at as if this symbol
was like rejecting the public stocks.
This small piece of America
became everything,
a wave began and was unstoppable.
I don’t know much else about all this
but I am interested in my liberty.
She could have said it like that.
21.03.04
Vincent Berquez
Vincent Berquez is a London–based artist and poet
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive A-B, Berquez, Vincent, Vincent Berquez
Volgens Pierre Maréchal was de Brabantse dichter Frans Babylon een zieke poète maudit die zowel de poëzie als de kunst stimuleerde te vernieuwen. Brabant liep sterk achter bij de ontwikkelingen.
Uiteindelijk verwierp hij de traditionele dichtstijlen en schreef hij gedichten op gevoel. Met vrienden vormde hij de Bredero-club en stimuleerde hij kunstenaars om zich verder te ontwikkelen. Babylon bevorderde eveneens de ontwikkeling van openbare kunstexposities voor groot publiek.
Naast Brabant en Amsterdam was Frankrijk een geliefde omgeving. Ondanks zijn bipolaire stoornis en dankzij zijn creativiteit bracht Frans Babylon veel tot stand.
Pierre Maréchal werkte onder meer voor de internationale trekvogel-bescherming. Ruim twintig jaar is hij actief bezig met poëzie. Hij schrijft en organiseert maandelijks diverse podia en optredens. De laatste jaren doet hij dit bij de PoëzieClub Eindhoven en de werkgroep ‘Boekenkast’. Frans Babylon – herinneringsgewijs is typisch zo’n onderwerp. Het is een project over een bekende en tegelijk een minder bekende dichter, wiens daden van betekenis waren voor de ontwikkeling van de poëzie en de kunsten in het zuiden van ons land.
Pierre L.Th.A. Maréchal
Frans Babylon – herinneringsgewijs
Biografie Frans Babylon,
pseudoniem van Franciscus Gerardus Jozef Obers (1924 – 1968)
ISBN: 978-94-0223-720-7
Paperback 12,5 x 20 cm
186 pag. – 2017
€ 19,99
fleursdumal.nl magazine
More in: *Archive Les Poètes Maudits, - Archive Tombeau de la jeunesse, - Book News, Archive A-B, Archive A-B, Art & Literature News, Babylon, Frans, Brabantia Nostra, Frans Babylon
Refreshing, witty, and absolutely close to the heart, Core’s twenty stories, set in and around New York City, have an other-worldly quality along with a deep seriousness—even a moral seriousness.
What we know of identity is smashed and in its place, true individuals emerge, each bristling with a unique sexuality, a belief-system all their own. Reminiscent of Jane Bowles, William Burroughs, and Colette, her writing glows with an authenticity that is intoxicating and rare.
When Watched
Stories (2016)
By Leopoldine Core
Paperback
Aug 2016
240 Pages
ISBN10 0143128698
Penguin Books
Literary Awards:
Whiting Award Winner
PEN/Hemingway Award Finalist
Lambda Literary Award Finalist
Longlisted for the PEN/Robert W. Bingham Prize for Debut Fiction & The Story Prize
“Core’s stories have a voyeuristic quality, like peering through the windows of a groundfloor apartment as you walk by. . . . Core’s narrative voice has earned her comparisons to Mary Gaitskill, Jane Bowles and even William Burroughs, but these references don’t do justice to the intimacy and relative gentleness with which the author treats her group of modern, often millennial drifters. . . . Core captures a precious slice of what it is to be human. . . . She reaches moments of extraordinary grace.”
—Alexandra Kleeman, The New York Times Book Review
“Core’s prose isn’t fancy, but it’s gemstone smooth, and that’s its most important quality: the writing is a seamless, nearly translucent vehicle that connects us to the tangled brushwork of her characters—their sorrows and desires and their so many attempts at striving for human intimacy more profound than strained conversations.”
—The Paris Review Daily
Leopoldine Core was born and raised in New York’s East Village and graduated from Hunter College. Her fiction and poetry have appeared in The Paris Review Daily, Open City, PEN America and Apology Magazine, among others. She is the recipient of a 2015 Whiting Award for fiction, as well as fellowships from The Center for Fiction and The Fine Arts Work Center. Author of the poetry collection Veronica Bench, Core lives in New York.
(. . .)
I’ve thought hard about this.
I’ve dug a dirt hole in my own
bedroom and lived there
rubbing my clit with a penny
under my blanket
there’s an old sandwich
and a jewel.
(from poem: ITS NOT SILENCE)
Veronica Bench
Poems (2015)
By Leopoldine Core
“I like that Leopoldine’s last name is Core because that is what her poems are: essential (like heaven on earth) and ephemeral (as in apple core). Her talent’s in world-making, conjuring dialogic, chimeric moods that dust up an effet-monde only to let it drop casually, a strip-club curtain. Her zen-archery ease with poetry almost lets you forget how hard it really is to write like this: to be ‘gutting with text’ one’s visions—writing not *about* God & sex but simply writing them. Her fluctuating registers and the sweet, cocky, somewhat lapidary sense of space on the page make me think of Han Shan or St. Giraud of the Naomi Poems. Core should write forever.” —Ana Božičević
“It’s hard to read these poems without falling in love—at least for an afternoon—with Leopoldine. She isn’t speaking so much as flying.” —Sparrow
# More information on website Penguin Books
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, Archive C-D, Archive C-D, EDITOR'S CHOICE
Selected poems from the critically acclaimed author of Atomised and Submission: Michel Houellebecq
This selection of poems chosen from four collections shines a fresh light on Michel Houellebecq and emphasises the radical singularity of his work. Drawing on similar themes as his novels, Unreconciled is a journey into the depths of individual experience and universal passions.
Divided into five parts, Unreconciled forms a narrative of love, hopelessness, catastrophe and, ultimately, redemption. In a world of supermarkets and public transport, Houellebecq manages to find traces of divine grace even as he exposes our inexorable decline into chaos.
Told through forms and rhythms that are both ancient and new, with language steeped in the everyday, Houellebecq’s vision of our era is one brimming with tensions that cannot – and will not – be reconciled.
Michel Houellebecq
Unreconciled
Poems 1991–2013
Translation Gavin Bowd
Penguin UK
William Heinemann editor
Published 12th January 2017
144mm x 222mm x 31mm
336 Pages, £16.99
Dual-language edition
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, Archive G-H, Michel Houellebecq, TRANSLATION ARCHIVE
Tentoonstelling Stedelijk Museum Amsterdam
Chris Beekman, de afvallige van De Stijl
8 apr – 17 september 2017
Het Stedelijk Museum presenteert de vergeten De Stijl-kunstenaar Chris Beekman (Den Haag 1887-Blaricum 1964), als anarchist één van de meest politiek actieve kunstenaars verbonden aan deze beweging. Hij was vanaf 1917 betrokken bij De Stijl, keerde zich in 1919 van de groep af maar bleef tot 1922 abstract schilderen. Voor het eerst is het oeuvre van Beekman te zien, in een tentoonstelling van circa 80 werken, uit de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Kröller Müller en het Amsterdam Museum.
Schilder en communist Chris Beekman was bevriend met links-radicalen als Bart van der Leck, Peter Alma en Robert van ’t Hoff. Zijn werken uit de beginjaren van De Stijl laten een grote vrijheid zien in geometrische vorm en kleur. Nadat Beekman een tijdlang een actieve rol binnen De Stijl speelde, kreeg hij in 1919 ruzie met De Stijl-voorman Theo van Doesburg. Aanleiding is een politieke actie: een petitie van kunstenaars gericht aan de Nederlandse regering om de communicatie met Russische geestverwanten weer mogelijk te maken. Van Doesburg verwijt Beekman De Stijl te willen politiseren en het komt tot een breuk. Beekman blijft aanvankelijk abstract werken, maar komt tot de conclusie dat abstractie een doodlopende weg is: de revolutie is meer gebaat bij figuratieve kunst met een sterk sociale inslag.
Trait-d’union tussen De Stijl en de Russische Revolutie
In de tentoonstelling is de breuk met De Stijl goed te volgen: waar Mondriaan zijn meest efemere zwart-wit werken schildert, zoekt Beekman gedesillusioneerd een weg terug naar het volk. Hiermee vormt hij een trait-d’union tussen De Stijl en de Russische Revolutie: ook daar keerde menig kunstenaar, waaronder Malevich, terug naar de figuratie.
De tentoonstelling brengt, naast zijn werk van direct voor, tijdens en na de De Stijl-periode, ook de directe context waarin Beekman werkte in beeld. Zo zijn er banden met onder meer Bart van der Leck en Piet Mondriaan, met wie hij in Laren bevriend raakte, en is ook werk te zien van Jacob Bendien, Johan van Hell en Ferdinand Erfmann, en vroeg, verrassend abstract werk van Carel Willink.
Vanaf eind mei 2017 wordt er een epiloog aan de tentoonstelling toegevoegd, waarin duidelijk wordt dat Beekman nummers van De Stijl, met foto’s van abstract werk en De Stijl architectuur, opstuurde naar Malevich. Onderzoek suggereert dat een trapontwerp van Van ’t Hoff wellicht van invloed is geweest op de ontwikkeling van de laatste fase van Malevich’ suprematisme: de Architektons.
De tentoonstellingen omtrent 100 Jaar De Stijl zijn onderdeel van een nieuw, langlopend onderzoeksprogramma van het Stedelijk. Daarin wordt de collectie van het museum, zonder onderscheid tussen beeldende kunst en vormgeving, op een experimentele manier benaderd, geïnterpreteerd en gepresenteerd. Ook de rijke geschiedenis van het instituut en de archieven worden daarbij betrokken.
Stedelijk Museum Amsterdam
Chris Beekman, de afvallige van De Stijl
Nog te zien t.m. 17 sep 2017
# Meer informatie op website Stedelijk Museum Amsterdam
fleursdumal.nl magazine
More in: Art & Literature News, Constuctivisme, De Stijl, Exhibition Archive, Theo van Doesburg, Theo van Doesburg
Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature