Collected & edited
by Erik Kessels
and Joep Eijkens
Thanks to Ria van Dijk
For 80 years Ria has been bang on target. To mark this impressive milestone ‘in almost every picture #7’ is being re-released this year in the form of a special anniversary edition with eight new shots and an exhibition in Tilburg.
Ria van Dijk shot her first photo at the Tilburg fair in 1936 when she was 16 years old. It started at in Ria’s hometown of Tilburg, but throughout the years she followed the fair from town to town. It became a tradition and Ria continued shooting (guns and photos) year after year. And the bullseye is that Ria kept every single photo as if they were her trophies.
In 2008 Erik Kessels and Joep Eijkens collected Ria’s photographs in the book ‘in almost every picture #7’. In 2016 Ria returns to the fair, she will shoot on July 22nd her 80th photo at the opening of the Tilburgse Kermis. For the occasion, KesselsKramer and City Marketing Tilburg publish this celebratory updated edition of In almost every picture #7.
Colour / black & white,
155 x 200 mm, 136 pages,
soft cover.
ISBN 978-90-704784-5-2
KesselsKramer Publishing, 24,95 Euro
# Website KesselsKramer Publishing
# Website Brabants Licht met foto’s en artikel van Joep Eijkens
fleursdumal.nl magazine
More in: - Objets Trouvés (Ready-Mades), Art & Literature News, Joep Eijkens, Joep Eijkens Photos, Photography, PRESS & PUBLISHING, Spurensicherung
WONDERBOX is een reizend museum, dat bestaat uit grote kijkdoos-vitrines die gevuld worden met verrassende combinaties van (kunst)voorwerpen uit de veelomvattende collectie van Lorenzetti uit Tilburg: kunst, design, fotografie en natuur.
De boxen van dit ‘WONDERBOX Museum’ komen als een verspreid mini-museum op allerlei plekken in de stad te staan: in ziekenhuizen en zorginstellingen, in wachtkamers en winkels, bij bedrijven en bibliotheken en mogelijk ook bij particulieren thuis.
Inmiddels hebben zich al een aantal locaties gemeld die belangstelling voor plaatsing tonen.
Naast deze ‘WONDERBOX Reizend Museum’ maakt de Tilburgse stichting Lorenzetti een variant voor het (basis)onderwijs, ‘WONDERBOX Op School’.
Daarbij komt een serie van tien Wonderboxen als een tijdelijk museum een aantal weken op een school te staan. Elke box heeft een thema en de leerlingen kunnen dan met het meegeleverd lespakket allerlei opdrachten doen. Aan deze vorm van ‘museum op school’ blijkt grote behoefte te zijn.
Een derde toepassing van de Wonderboxen gaat ‘WONDERBOX voor de Buurt’ heten. Hierbij komen Wonderboxen in buurt- en wijkcentra te staan, die door de buurtbewoners zelf gevuld gaan worden.
Cultuurparticipatie in optima forma: WONDERBOX is in alle opzichten uniek: het is zowel artistiek, cultuur-educatief als sociaal een innoverend project. Het is de bedoeling om in totaal een vijftigtal Wonderboxen te maken.
Wie ‘WONDERBOX’ mee mogelijk wil maken, kijkt op de website http://www.wonderbox.nu waar alle informatie staat, waar voorbeelden zijn te zien en waar je een filmpje kunt bekijken over de Wonderboxen.
# Nog meer informatie op de website van Stichting Lorenzetti
fleursdumal.nl magazine
More in: Art & Literature News, Department of Curious Nature, DICTIONARY OF IDEAS, Exhibition Archive, The talk of the town, THEATRE, Visual & Concrete Poetry
Anne Bradstreet
(1612-1672)
In Thankful Remembrance For
My Dear Husband’s Safe Arrival
Sept 3, 1662
What shall I render to Thy name
Or how Thy praises speak?
My thanks how shall I testify?
O Lord, Thou know’st I’m weak.
I owe so much, so little can
Return unto Thy name,
Confusion seizes on my soul,
And I am filled with shame.
O Thou that hearest prayers, Lord,
To Thee shall come all flesh
Thou hast me heard and answered,
My plaints have had access.
What did I ask for but Thou gav’st?
What could I more desire?
But thankfulness even all my days
I humbly this require.
Thy mercies, Lord, have been so great
In number numberless,
Impossible for to recount
Or any way express.
O help Thy saints that sought Thy face
T’ return unto Thee praise
And walk before Thee as they ought,
In strict and upright ways.
Anne Bradstreet poetry
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive A-B, Bradstreet, Anne
In 1783 – één jaar voordat Teylers Museum zijn deuren opende – werd een eeuwenoude droom werkelijkheid: vliegen. De uitvinding van de luchtballon inspireerde wetenschappers, avonturiers, en kunstenaars en veroorzaakte in de 19de eeuw een ware ballonrage. In de tentoonstelling zijn zeldzame en kostbare objecten te zien uit internationale collecties. Door middel van virtual reality kunnen jong en oud zelf het spannende gevoel ervaren hoe het is om het aardoppervlak te verlaten, net als de pioniers van toen! De luchtballon is van 30 april t/m 28 augustus 2016 te zien in Teylers Museum.
Met de komst van de luchtballon leek alles mogelijk. Voorheen onbereikbare plekken, zoals de Noordpool en de binnenlanden van Afrika, konden verkend worden en reizen kreeg een nieuwe dimensie. Ook voor de wetenschap was het een belangrijke uitvinding. Nooit eerder was er iemand in de hogere luchtlagen geweest. Met gevaar voor eigen leven, werd onderzoek gedaan naar meteorologische fenomenen. Bovenin de atmosfeer was nauwelijks zuurstof en de ballons dreven onbestuurbaar op de wind. Op de tentoonstelling komen al die spannende verhalen ruim aan bod.
Reuzeballon
‘Aeronauten’ en hun luchtballons zorgden in de loop van de 19de eeuw voor spanning en sensatie op kermissen en andere publieksevenementen. In 1865 kwam de grootste ballon ter wereld naar Nederland. De beroemde Franse fotograaf en schrijver Félix Nadar organiseerde in Amsterdam een veelbesproken massaevenement met de demonstratie van zijn reuzenballon Le Géant. Eronder hing een compleet ingericht huisje, inclusief champagne. Op de tentoonstelling staat een reconstructie van het huisje op ware grootte.
Race om de wereld
Een nieuwe uitvinding, het vliegtuig, haalde de ballonvaart snel in. Toch blijft de luchtballon fascineren. Rijke avonturiers zoals Richard Branson doen nog altijd verwoede pogingen om records te verbreken met ballonvaarten. Ballonfestivals trekken duizenden bezoekers. De tentoonstelling laat al deze hoogte- maar ook dieptepunten zien met spannende foto’s, objecten, prenten en films.
Teylers Museum en de ballonvaart
In de tijd dat de luchtballon uitgevonden werd, opende Teylers Museum zijn deuren om kennis te verzamelen en te delen. Het laboratorium dat Teylers toen vooral was, deed actief onderzoek naar de elementen die de basis vormen van de ballonvaart: lucht en gassen. In 1850 schreef een van Teylers genootschappen zelfs een prijsvraag uit om het probleem van de onbestuurbaarheid van de luchtballon op te lossen.
De Luchtballon
Nog te zien t/m 28 augustus 2016
Teylers Museum
Spaarne 16,
2011 CH Haarlem
tel: 023-5160960
# meer info op website Teylers Museum Haarlem
fleursdumal.nl magazine
More in: Art & Literature News, Department of Curious Nature, DICTIONARY OF IDEAS, FDM Art Gallery
Jean Jaurès
(1859 – 1914)
La voix des choses
Même pour la conscience superficielle, le son contient évidem-
ment quelque chose des existences qu’il traduit. Le son pesant
et large de la cloche met en nous un moment l’âme lente et
lourde du métal ébranlé. Et, au contraire, j’imagine qu’à en-
tendre, sans en avoir jamais vu, un verre de cristal, nous nous
figurerions je ne sais quoi de délicat et de pur. Le bruit mélan-
colique, monotone et puissant d’une chute d’eau traduit bien à
l’oreille cette sorte d’existence confuse du fleuve où aucune
goutte ne peut vivre d’une vie particulière distincte, où tout est
entraîné dans le même mouvement et dans la même plainte.
Jean Jaurès poésie
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive I-J, Jaurès, Jean
Ellis Parker Butler
(1869-1937)
A Lost Angel
When first we met she seemed so white
I feared her;
As one might near a spirit bright
I neared her;
An angel pure from heaven above
I dreamed her,
And far too good for human love
I deemed her.
A spirit free from mortal taint
I thought her,
And incense as unto a saint
I brought her.
Well, incense burning did not seem
To please her,
And insolence I feared she’d deem
To squeeze her;
Nor did I dare for that same why
To kiss her,
Lest, shocked, she’d cause my eager eye
To miss her.
I sickened thinking of some way
To win her,
When lo! she asked me, one fine day,
To dinner!
Twas thus that made of common flesh
I found her,
And in a mortal lover’s mesh
I wound her.
Embraces, kisses, loving looks
I gave her,
And buying bon-bons, flowers and books,
I save her;
For her few honest, human taints
I love her,
Nor would I change for all the saints
Above her
Those eyes, that little face, that so
Endear her,
And all the human joy I know
When near her;
And I am glad, when to my breast
I press her,
She’s just a woman, like the rest,
God bless her!
Ellis Parker Butler poetry
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive A-B, CLASSIC POETRY
Michel Houellebecq ‘Rester vivant’ in: Le Palais de Tokyo Paris
This is not a show “about” Michel Houellebecq, but a show “by” Michel Houellebecq, demonstrating how the writer has produced a form that contributes to the reinvention of exhibitions, by mixing up literature and photography, between fact and fiction
Poet, essayist, novelist and filmmaker, Michel Houellebecq has always had close ties with the cinema and the world of the visual arts, which have accompanied and extended his reflexions since the start of his career, as the frequent allusions to them in his novels attest.
This show is a scenario, leading visitors through the writer’s obsessions. Made up of sounds, photographs, installations and films he has conceived, as well as the presence of several guest artists (Robert Combas, Raphaël Sohier, Renaud Marchand and Maurice Renoma) it will offer an immersion into the world and mind of the protean creator who is Michel Houellebecq.
Curator : Jean de Loisy
An issue of the magazine PALAIS is entirely dedicated to the exhibition. Copublished with Flammarion.
An associated program will propose extensions to the exhibitions.
Exhibition From 23/06/2016 to 11/09/2016
Open every day except Tuesdays, from noon until midnight
Michel Houellebecq
Michel Houellebecq is, since the 1990s, one of the contemporary authors of French language the most translated and read in the world.
“Michel Thomas was born on the French island Réunion in 1958, his mother was a doctor and his father a mountain guide. His early years were marked by frequent moves (Savoy, Algeria, back to Réunion). His life gained a certain stability after his parents’ divorce, when, at the age of six, he went to live with his paternal grandmother (whose maiden name, Houellebecq, he adopted as his penname).
His childhood was spent in Dicy, in the Yonne. Then his teenage years in Villiers-sur-Morin, in Seine-et-Marne.
After a high-school diploma, which he passed at the age of seventeen, he continued his education in Paris where, five years later, he qualified as an agronomist (specialising in vegetal ecology).
There then followed periods of unemployment intercut with periods of work (firstly to do with agronomics; then mostly for IT service providers).
1991 saw him publish his first book, as well become an administrative secretary at the Assemblée Nationale.
There, he had a brief career in the IT department. In 1996 he took unpaid leave for personal reasons, before resigning in 2008.”
Magazine PALAIS #23
PALAIS magazine is dedicating its issue 23 to Michel Houellebecq’s exhibition “Rester vivant”, presented at the Palais de Tokyo from 23 June to 12 September 2016. This is an exceptional event, because it is the first large-scale show devoted to Michel Houellebecq as an artist. This is also a special issue of PALAIS magazine with Michel Houellebecq as guest editor-in-chief.
This issue of PALAIS magazine follows the organisation of the exhibition in chapters. Thanks to a series of unpublished interviews with Michel Houellebecq, a selection of his writings (essays, poems, novel extracts) and texts by guest authors, the issue provides a discovery of his visual universe, and its intertwining with the many creative forms which the writer uses (music, cinema, performance…).
Contents of this issue: photographs and a selection of texts by Michel Houellebecq as well as a series of interviews between Michel Houellebecq and Jean de Loisy, Yan Céh, Robert Combas (edited by Richard Leydier), Benoît Delépine, Nelly Kaprièlian, an essay by Stéphanie Moisdon and portfolios by Robert Combas, Marie-Pierre Gauthier and Renaud Marchand.
This issue of PALAIS magazine has been co-published with Flammarion.
About Michel Houellebecq’s exhibition “Rester vivant”
Bilingual (French & English)
192 pages in color;
Format : 285 x 225 mm
ISSN 1 951-672X
ISBN 978-2-84711-061-6
15 € (FRANCE)
Palais de Tokyo
13 Avenue du Président Wilson,
75116 Paris, France
# More info on website Palais de Tokyo
fleursdumal.nl magazine
More in: - Book News, FDM in Paris, Histoire de France, Michel Houellebecq, Photography
Hans Vlek
(Amsterdam 1947 – Den Bosch 2016) was een Nederlands dichter.
In 1968 ontving hij zowel de Reina Prinsen Geerligsprijs als de Jan Campert-prijs voor zijn bundel Een warm hemd voor de winter. Vlek woonde enige tijd in Marokko en in Granada wonen. Later zou hij worden opgenomen in een psychiatrisch verpleegtehuis in Den Bosch waar hij op 15 juli 2016 overleed.
Bibliografie Hans Vlek
• 1965 · Anatomie voor moordenaars
• 1966 · Iets eetbaars
• 1968 · Een warm hemd voor de winter
• 1970 · Voor de bakker
• 1970 · Zwart op wit
• 1979 · De toren van Babbel
• 1980 · Geen volkse god in uw achtertuin
• 1980 · Onnette sonnetten
• 1986 · De goddelijke gekte
• 1987 · Boghazkøy
• 1991 · De kylix van liber
• 1994 · Hangmat voor Henoch
• 1996 · Hunnenhekel, of: Nieuwe schedeflora
15-07-2016
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive U-V, Art & Literature News, In Memoriam
V&A Museum exhibition until Sunday, 12 March 2017
Undressed: A Brief History of Underwear
Discover the fascinating and sometimes controversial story of underwear design from the 18th century to the present day
“Hold tight: the lingerie show that will take your breath away “
Anna Murphy, The Times
This exhibition explores the intimate relationship between underwear and fashion and its role in moulding the body to a fashionable ideal, with cut, fit, fabric and decoration revealing issues of gender, sex and morality.
Undressed: 350 Years of Underwear in Fashion
Underwear is fashion’s foundation. The majestic shapes of 18th century court dress, the distorted hourglass shapes of the Victorian and Edwardian eras, and Dior’s cinched ‘New Look’ were all dependent upon elaborate corsetry, technologically complex petticoats, hoops, and padded underpinnings. This exhibition will look at the history of private and intimate clothing – from corsets to court mantuas and boudoir wear to bustles – exploring underwear’s function in decorating and manipulating the body. Featuring highlights from the V&A’s extensive collection of underwear, the objects will be displayed thematically, and shown alongside contextual images from the V&A’s archives.
Both culturally emblematic and the most everyday of objects, underwear attracts interest, debate, and sometimes controversy.
Undressed: A Brief History of Underwear
will display more than 200 examples of men’s and women’s underwear from about 1750 to the present day. In particular, it will investigate how underwear design combines the practical and personal with the sensory and fashionable, in the process both protecting and enhancing the body. The exhibition will map developments in underwear design and explore the ways in which fashion designers have transformed underwear into outerwear.
Curating an exhibition is a process built on collaboration, between conservators, researchers, designers and other specialists. Our blog will allow you to experience some of their work through their own words. Our posts will also give us the chance to delve a little deeper into some of the themes, objects and personalities of Undressed.
The exhibition, Undressed: A Brief History of Underwear, will be on display at the V&A from 16th April 2016 to 12th March 2017.
Victoria and Albert Museum
Cromwell Road,
London, SW7 2RL
# more info on website Victoria & Albert Museum
fleursdumal.nl magazine
More in: Art & Literature News, Exhibition Archive, Fashion, FDM in London, The Ideal Woman
Sibylla Schwarz
(1621 – 1638)
Die Lieb ist Blind
Die Lieb ist blind
und gleichwohl kan sie sehen
hat ein Gesicht
und ist doch stahrenblind
sie nennt sich groß
und ist ein kleines Kind
ist wohl zu Fuß
und kan dannoch nicht gehen.
Doch diss muß man auff ander’ art verstehen:
sie kan nicht sehn
weil ihr Verstand zerrint
und weil das Aug des Herzens ihr verschwindt
so siht sie selbst nicht
was ihr ist geschehen.
Das
was sie liebt
hat keinen Mangel nicht
wie wohl ihm mehr
als andern
offt gebricht.
Das
was sie liebt
kan ohn Gebrechen leben;
doch weil man hier ohn Fehler nichtes find
so schließ ich fort: Die Lieb ist sehend blind:
sie siht selbst nicht
und kans Gesichte geben.
Sibylla Schwarz poetry
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive S-T, SIbylla Schwarz
SONSBEEK ’16: transACTION vindt nog tot en met 18 september plaats in Park Sonsbeek, de stad Arnhem en Museum Arnhem. Curator van deze elfde editie is het collectief ruangrupa. In Park Sonsbeek komen installaties waar deelnemende kunstenaars de gehele tentoonstellingsperiode ook lezingen, workshops en performances geven. In het centrum van Arnhem komen op enkele prominente plekken muurschilderingen, installaties en interventies die – als onderdeel van ruangrupa’s onderzoek naar bewoners en stad – de openbare ruimte een impuls geven.
In Museum Arnhem is gedurende SONSBEEK ’16 de tentoonstelling transHISTORY te zien. Deze groepstentoonstelling van tien internationale kunstenaars werpt een ander licht op de officiële, geautoriseerde geschiedenis. Ook in Museum Bronbeek is er een werk te zien én er wordt nauw samengewerkt met onder andere kunstacademie ArtEZ en lokale culturele partners zoals Motel Spatie, Focus Filmtheater, Generale Oost en Code Rood.
Artists
Park Sonsbeek
Alphons ter Avest • Cinema Caravan • City of the Children • Eko Prawoto • Folkert de Jong • Jan Rothuizen • Jatiwangi Art Factory (JaF) • Jeroen Glissenaar • Kevin van Braak • KUNSTrePUBLIK • Louie Cordero • Maze de Boer • Richard Bell • Rob Voerman • Rossella Biscotti • Shilpa Gupta co-produced by Buro Harro • Slavs & Tatars
Museum Arnhem: transHISTORY
Agung Kurniawan • Charles Lim • Eva Kot’átková • Jean-Gabriel Périot • Marco Paulo Rolla • Otobong Nkanga • Roy Villevoye & Jan Dietvorst • Tayeba Begum Lipi • Tiffany Chung • Zbigniew Libera
City of Arnhem
ARKIPEL & Focus Filmtheater • CAMP (Center for Art on Migration Politics) & Arnhem voor Vluchtelingen • Contact Gonzo & Arnhemse Meisjes/Generale Oost • Cut and Rescue • Fintan Magee • Iswanto Hartono • Locatie Spatie x Motel Spatie • Marishka Soekarna • Mark Salvatus • Michael Blum • Mixrice & Galerie De Vijf Ramen • Naamloozz • Nnamari • Sebastián Diaz Morales • Sivanski • Tranzitdisplay & CODE ROOD
ruru huis
Reinaart Vanhoe
Bronbeek
Juul Sadée
Stichting Sonsbeek Internationaal
Bovenbeekstraat 21
6811 CV Arnhem
+31 (0) 26 – 303 19 40
info@sonsbeek.org
www.sonsbeek.org
fleursdumal.nl magazine
More in: Art & Literature News, Dutch Landscapes, Exhibition Archive, FDM Art Gallery
José-Maria de Heredia
(1842 – 1905)
Le Bain
L’homme et la bête, tels que le beau monstre antique
Sont entrés dans la mer, et nus, libres, sans frein,
Parmi la brume d’or de l’âcre pulvérin,
Sur le ciel embrasé font un groupe athlétique.
Et l’étalon sauvage et le dompteur rustique,
Humant à pleins poumons l’odeur du sel marin,
Se plaisent à laisser sur la chair et le crin
Frémir le flot glacé de la rude Atlantique.
La houle s’enfle, court, se dresse comme un mur
Et déferle. Lui crie. Il hennit, et sa queue
En jets éblouissants fait rejaillir l’eau bleue ;
Et, les cheveux épars, s’effarant dans l’azur,
Ils opposent, cabrés, leur poitrail noir qui fume,
Au fouet échevelé de la fumante écume.
José-Maria de Heredia poésie
fleursdumal.nl magazine
More in: Archive G-H, CLASSIC POETRY
Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature