New

  1. Masaoka Shiki: Mountain village
  2. Retrouver la douceur. Poésie par Cécile Coulon
  3. Georg Trakl: Abendland
  4. New Cemetery new poems by Simon Armitage
  5. Week van het Verboden Boek: 20 tm 28 september 2025
  6. Adah Menken: Dying
  7. Bert Bevers: Homerusfeest, 1967
  8. Almost by Emily Dickinson
  9. Rudyard Kipling: The Press
  10. Bert Bevers: Verdwenen details
  11. Georg Trakl: Nähe des Todes
  12. Rouge et Noir by Emily Dickinson
  13. Invictus by William Ernest Henley
  14. Anthology of Black Humor by André Breton
  15. Gertrud Kolmar: Verlorenes Lied
  16. Georg Trakl: In Venedig
  17. Masaoka Shiki: Buddha-death
  18. Feeling All the Kills by Helen Calcutt
  19. Johann Wolfgang von Goethe: Der Sänger
  20. Adah Menken: Aspiration
  21. Wild nights – Wild nights! by Emily Dickinson
  22. Adah Menken: A Memory
  23. Water by Ralph Waldo Emerson
  24. This Little Bag poem by Jane Austen
  25. Rachel Long: My Darling from the Lions
  26. Masaoka Shiki: Haiku
  27. 55th Poetry International Festival Rotterdam
  28. Gertrud Kolmar: Soldatenmädchen
  29. Neem ruim zei de zee. Gedichten van Sholeh Rezazadeh
  30. Adah Menken: Karazah To Karl
  31. The Emperor of Gladness, a novel by Ocean Vuong
  32. Georg Trakl: Sonja
  33. Bert Bevers: Achtergrondgeluk
  34. To See Yourself as You Vanish, poems by Andrea Werblin Reid
  35. I’m Nobody! Who are you? by Emily Dickinson

Categories

  1. AFRICAN AMERICAN LITERATURE
  2. AUDIO, CINEMA, RADIO & TV
  3. DANCE & PERFORMANCE
  4. DICTIONARY OF IDEAS
  5. EXHIBITION – art, art history, photos, paintings, drawings, sculpture, ready-mades, video, performing arts, collages, gallery, etc.
  6. FICTION & NON-FICTION – books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets
  7. FLEURSDUMAL POETRY LIBRARY – classic, modern, experimental & visual & sound poetry, poetry in translation, city poets, poetry archive, pre-raphaelites, editor's choice, etc.
  8. LITERARY NEWS & EVENTS – art & literature news, in memoriam, festivals, city-poets, writers in Residence
  9. MONTAIGNE
  10. MUSEUM OF LOST CONCEPTS – invisible poetry, conceptual writing, spurensicherung
  11. MUSEUM OF NATURAL HISTORY – department of ravens & crows, birds of prey, riding a zebra, spring, summer, autumn, winter
  12. MUSEUM OF PUBLIC PROTEST
  13. MUSIC
  14. NATIVE AMERICAN LIBRARY
  15. PRESS & PUBLISHING
  16. REPRESSION OF WRITERS, JOURNALISTS & ARTISTS
  17. STORY ARCHIVE – olv van de veestraat, reading room, tales for fellow citizens
  18. STREET POETRY
  19. THEATRE
  20. TOMBEAU DE LA JEUNESSE – early death: writers, poets & artists who died young
  21. ULTIMATE LIBRARY – danse macabre, ex libris, grimm & co, fairy tales, art of reading, tales of mystery & imagination, sherlock holmes theatre, erotic poetry, ideal women
  22. WAR & PEACE
  23. WESTERN FICTION & NON-FICTION
  24. ·

 

  1. Subscribe to new material: RSS

NOBELPRIJSWINNAAR IMRE KERTÉSZ OVERLEDEN

IMREKERTESZ01Nobelprijswinnaar Imre Kertész (1929 – 2016) overleden.
Imre Kertesz is op 31 maart 2016, op 86-jarige leeftijd, overleden in zijn geboorteplaats Boedapest. De Hongaarse schrijver kreeg in 2002 de Nobelprijs voor de Literatuur.

Kertész werd in 1944 (hij was toen 14 jaar) door de Duitsers vanwege zijn Joodse afkomst naar het concentratiekamp Auschwitz gebracht. Van daar werd hij naar het concentratiekamp Buchenwald overgebracht. In 1945 werd Kertész uit dat laatste kamp bevrijd.

Na de oorlog werd hij schrijver en vertaler van onder meer Canetti, Freud en Nietzsche. De Holocaust staat centraal in Kertész’ eigen werk. Tot zijn belangrijkste boeken behoren ‘Onbepaald door het lot’ en ‘Kaddisj voor een niet geboren kind’.

Kertész stelde vragen die in Hongarije niet op prijs werden gesteld: “Ook tien jaar na de val van het communisme is er nog geen solidariteit ontstaan met de vermoorde Hongaarse joden. Onlangs had een naaste medewerker van premier Orbán het weer eens over het `Jodenvraagstuk’.”

Beknopte biliografie
Kaddisj voor een niet geboren kind. Vertaling: Henry Kammer, 1994. Uitgever Van Gennep, Amsterdam.
Onbepaald door het lot. Vertaling: Henry Kammer, 1995. Uitgever Van Gennep, Amsterdam.
Het fiasco. Vertaling: Henry Kammer, 1999. Uitgever Van Gennep, Amsterdam.
Ik, de ander. Vertaling: Henry Kammer, 2001. Uitgever Van Gennep, Amsterdam.
Dagboek van een galeislaaf. Vertaling: Henry Kammer, 2003. Uitgever Van Gennep, Amsterdam.
Sporenzoeker. Vertaling: Henry Kammer, 2004. Uitgever Van Gennep, Amsterdam.
Liquidatie. Vertaling: Mari Alföldy, 2004. Uitgever De Bezige Bij, Amsterdam.
(Met Péter Esterházy:) Een verhaal, twee verhalen. Vertaling: Robert Kellermann en Henry Kammer, 2004. Uitgever De Arbeiderspers, Amsterdam.
De verbannen taal. Vertaling: Mari Alföldy, 2005. Uitgever De Bezige Bij, Amsterdam.
De samenzwering. Vertaling: Henry Kammer, 2005. Uitgever De Bezige Bij, Amsterdam.
Dossier K. Een onderzoek. Vertaling: Mari Alföldy, 2007. Uitgever De Bezige Bij, Amsterdam.

In memoriam Imre Kertész (1929 – 2016)

fleursdumal.nl magazine

More in: Art & Literature News, DEAD POETS CORNER, In Memoriam, Kertész, Imre

INTERNATIONAAL LITERATUURFESTIVAL UTRECHT 21-23 APRIL 2016

  ilfu2016_03

Internationaal literatuurfestival Utrecht wijzigt koers

Literatuurfestival City2Cities wordt ‘ILFU’
21 – 23 april 2016 | Postkantoor Neude, Utrecht

In april vindt de eerste editie van het International Literature Festival Utrecht (ILFU) plaats. Het evenement is de opvolger van wat voorheen ‘City2Cities’ heette. Van donderdag 21 tot en met zaterdag 23 april presenteert het ILFU het beste wat de internationale romankunst op dit moment te bieden heeft. Het ILFU 2016 is een samenwerking van Het Literatuurhuis en de Bibliotheek Utrecht.

ilfu2016_01De naamswijziging gaat samen met enkele wijzigingen in de programma-opzet.
Festivaldirecteur Michaël Stoker: ‘In de oude vorm leunde de festivalprogrammering sterk op de twee themasteden zoals Parijs, Krakau, Dublin of Boedapest. Deze insteek leverde veel verrassende ontmoetingen op met vaak nog onbekende auteurs. Maar het zorgde er ook voor dat de ruimte voor schrijvers van andere nationaliteiten die op dat moment de literaire actualiteit beheersten, beperkt was. Tijdens de lustrumeditie in 2015 hebben we daarom al geëxperimenteerd met een nieuwe invulling, wat optredens opleverde van bijvoorbeeld Michel Houellebecq en Nick Cave. Vanaf dit jaar gaat het roer definitief om.’

De basis van het ILFU-programma bestaat uit een top selectie van schrijvers uit binnen- en buitenland die een boek en soms een heel oeuvre schreven dat momenteel grote belangstelling krijgt of verdient. Stoker: ‘Dit betekent per se niet dat het ILFU een afspiegeling is van de bestsellerlijsten. Het betekent wel dat we over de hele wereld zoeken naar werken, in het bijzonder romans, met impact; boeken die een hoofdrol spelen op het literaire wereldtoneel. Bijvoorbeeld door een controversieel thema bespreekbaar en invoelbaar te maken of vanwege een gewaagde experimentele vorm die de grenzen van het genre oprekt. Alles bij elkaar laat de ILFU-selectie zien wat de roman als kunstvorm nog vermag in de moderne werkelijkheid die sneller verandert dan dat het duurt om een boek te lezen, laat staan te schrijven.’

ilfu2016_02Naast de officiële festivalselectie richt het ILFU zich jaarlijks op de literatuur uit een regio of stad die vanwege politieke of economische redenen in de belangstelling staat. Stoker: ‘Literatuur is als geen andere kunstvorm in staat ons beeld van de alledaagse werkelijkheid te becommentariëren en te nuanceren. Tijdens enkele programmaonderdelen zoomen we in op één plek op de wereld die we vooral kennen uit de journalistieke berichtgeving en bekijken deze door de ogen van schrijvers. We verleggen de focus van feiten naar verhalen en onderzoeken de literaire geschiedenis van een regio: welke schrijvers en meesterwerken heeft ze voortgebracht? En wat hebben die ons te zeggen over wat er nu gebeurt?’

De ILFU-selectie: Tijdens het International Literature Festival Utrecht ontmoet je schrijvers uit binnen- en buitenland die een boek en soms een heel oeuvre schreven dat een hoofdrol speelt op het literaire wereldtoneel.

Op vrijdag 22 april:
Connie Palmen, Zia Haider Rahman, Michael Muhammad Knight, Hagar Peeters, Sunjeev Sahota, Nell Zink en Meena Kandasamy

Op zaterdag 23 april:
Laurent Binet, Jonathan Coe, Reif Larsen, Tonnus Oosterhoff, Renata Adler, Kim van Kooten en Griet Op de Beeck

Zowel de ILFU-selectie als de inhoud van de andere programmalijnen wordt de komende maand bekendgemaakt. De kaartverkoop voor het festival via www.ilfu.nl

Iconisch voormalig postkantoor als festivalpodium: De schrijversoptredens, interviews, filmbewerkingen en andere literaire programma’s vinden verspreid over drie festivalavonden plaats in het Postkantoor op de Neude. In de volksmond is het iconische gebouw al bekend als de ‘Bibliotheek Neude’, aangezien het gebouw over twee jaar wordt verbouwd tot Centrale Bibliotheek. Als vooruitwijzing naar deze verhuizing is de Bibliotheek Utrecht partner van het ILFU 2016.

Het ILFU 2016 is een productie van Het Literatuurhuis in samenwerking met de Bibliotheek Utrecht.

# Meer info op website ILFU

fleursdumal.nl magazine

More in: Art & Literature News, Literary Events, Peeters, Hagar, The talk of the town, THEATRE

LANDVERBEUREN (67) DOOR TON VAN REEN

LANDVERBEUREN130Hij merkte dat zijn linkerhand weer begon te trillen. Hij zou het zekere voor het onzekere kunnen nemen en met zijn rechterhand kunnen gooien, maar hij wilde dat de andere hand in conditie was. Hij mikte. Het mes viel plat in het zand. De mannen mompelden verbaasd. Ze hadden gehoord dat Kaffa vandaag al van Azurri verloren had. Dat had de slager hun in geuren en kleuren verteld. Maar twee keer? Onbegrijpelijk. De laatste jaren was Kaffa niet te verslaan geweest. Nu zagen ze met eigen ogen hoe hij haperde.

De slager lachte. Hij rook de overwinning. Twee keer winnen zou hem zeker de kampioenstitel opleveren. Hij snauwde Kaffa toe dat hij het mes wilde houden als hij zou winnen. Kaffa reageerde niet. Hij wilde zijn mes niet afstaan, maar hij begreep dat hij het toch niet kon houden als de ander het hem zou afnemen. Er zou ruzie volgen. Na de vechtpartij met Elysee had hij daar helemaal geen zin meer in. De slager mikte nauwkeurig en wist weer een stuk land aan het zijne toe te voegen. Ook bij zijn volgende beurt miste Kaffa. Zijn hand trilde heftiger dan ooit. Voor Azurri was het een koud kunstje het spel te beslissen. Met de laatste slag haalde hij al het land binnen dat zijn vijand nog over had. De slager knipte het mes dicht en stak het in zijn zak. Hij keek triomfantelijk rond. Kaffa voelde woede in zich opkomen maar zei niets. Hij beheerste zich. Dit was al het tweede mes dat hij vandaag aan de slager had verspeeld.

Het volk ging terug naar de caféhof. Ze lieten hem alleen. De slager was uitermate vrolijk. Hij had die gek onttroond. Daar moest op gedronken worden. Hij riep naar de meid dat ze een rondje voor het hele café moest laten aanrukken. Kaffa zag dat Jacob Ramesz, die het spel vanaf een afstand had gevolgd, misprijzend zijn hoofd schudde en terugliep naar zijn kot. Jacob begreep er nu helemaal niets meer van. Hoe Kaffa zich had laten inmaken door de slager. Als hij zich niet goed voelde, had hij het spel toch kunnen uitstellen? Dat gebeurde wel vaker. Kaffa leek ondersteboven van de afgelopen dag op het plein. Gemeen van de slager om daar profijt uit te halen. Zo was die man nu eenmaal. Omdat het avond werd, trok Jacob zijn vrouw overeind uit haar stoel, nam haar in zijn armen en droeg haar het huis in. Hij bezweek bijna onder de last, ook al was het mensje zo mager als een lat en licht als een vogel. Nu opoe Ramesz van het plein verdwenen was, achtte de zon de tijd gekomen om zich terug te trekken. Hij liet zich tot ver achter de daken zakken, waardoor het gras op het plein nog donkerder werd en het water in de pompbak zijn schittering verloor. Ook de mensen zagen er nu wat grauwer uit, alsof ze ontdaan waren van het beetje glans dat het leven hun gaf. Een paar mannen kalkten een kruis op de deur van de timmermanswerkplaats. Naar oud gebruik, waardoor iedereen wist dat in dit huis gerouwd werd. Zo werden de duivels en geesten geweerd, voor het geval die het ook op andere bewoners van dit huis begrepen hadden. Het kruis was eigenlijk helemaal niet nodig geweest. De timmerman rouwde niet om zijn zoon. Hij had hem al vergeten. En voor de duivel was hij niet bang. Daar was hij meestal te bezopen voor.

Ton van Reen: Landverbeuren (67)
wordt vervolgd
fleursdumal.nl magazine

More in: - Landverbeuren, Reen, Ton van

DE BALIE: MACHINES DIE DENKEN

Brockman_MachinePodium / maandag 4 april 2016 / 20:00
Machines die denken

Waar staan we eigenlijk als het op Kunstmatige Intelligentie aankomt? Kom op 4 april met ons meedenken over machines die denken.

De komst van kunstmatige intelligentie is al decennialang een bron van fascinatie en angst. Zo luidde Stephen Hawking onlangs nog de noodklok dat het de ondergang van de mensheid kan betekenen: een scenario dat in talloze films al is uitgekomen. Ondertussen worden de ‘denkende machines’ steeds meer daadwerkelijk onderdeel van onze maatschappij – denk maar aan intuïtieve zoekmachines die snappen wat je bedoelt ook al zit je zoekopdracht bomvol spelfouten, of de agenda-app die je vertelt dat je eerder moet vertrekken voor je volgende afspraak omdat er file staat. Maar wat betekenen deze steeds slimmere machines voor ons?

John Brockman, oprichter van Edge.org (volgens The Guardian ‘de slimste website ter wereld’) , stelt ieder jaar één prangende vraag aan een selectie van ‘s werelds meest invloedrijke denkers.

Dit jaar vroeg hij:  Hoe denk je over machines die denken?

Brockman_Machine2Steven Pinker, Douglas Coupland, Brian Eno, Luc Steels, George Dyson, Max Tegmark, Nicholas Carr en 182 anderen gaven antwoord in de uitgave Machines die denken (maart 2016, Maven Publishing). Op 4 april gaan we in De Balie geïnspireerd door deze antwoorden gezamenlijk nadenken over machines die denken. Hoe kunnen we de talloze nieuwe mogelijkheiden interpreteren? Langs welke meetlat moeten we ze leggen? Welke denkfouten maken we hierbij? En hoe kunnen we intelligent omgaan met de risico’s? Kortom: hoe denken we over machines die denken?

Met o.a.
– Luc Steels (VUB Artificial Intelligence Lab)
– Fred Spier (senior lecturer Big History aan de Universiteit van Amsterdam)
– Thalia Verkade (De Correspondent, Rusland-researcher bij Zeppers)

John Brockman:
What to Think About Machines That Think.
Today’s Leading Thinkers on the Age of Machine Intelligence
ISBN:978 94 9184 582 6
HarperCollins Publishers Inc
576 p. – € 17,95

Brockman_Machine3Machines die denken: Invloedrijke denkers over de komst van kunstmatige intelligentie
Onder redactie van John Brockman
Maven Publishing
Willem Fenengastraat 2L
1096 BN Amsterdam
Paperback | € 20 | ISBN 9789491845826
E-boek | € 10 | ISBN 9789491845901

De Balie
Kleine Gartmanplantsoen 10
Amsterdam, Netherlands
# meer info op website de balie

fleursdumal.nl magazine

More in: Art & Literature News, DICTIONARY OF IDEAS, MONTAIGNE, Spurensicherung, The talk of the town

AMERIKAANSE SCHRIJVER EN DICHTER JIM HARRISON (78) OVERLEDEN

De Amerikaanse schrijver Jim Harrison (1937 – 2016) overleed op 26 maart 2016 in zijn huis in Arizona. Harrison, geboren in Grayling, Michigan, werd gerekend tot een van de grootste nog levende schrijvers. Zijn vrouw, Linda King Harrison, overleed afgelopen najaar na een huwelijk van meer dan vijftig jaar.

HARRISONJIMHarrison schreef romans, verhalen, kinderboeken, filmscenario’s, poëzie en essays. Zijn romans werden in meer dan 25 talen vertaald. Harrisons werk werd vaak vergeleken met dat van William Faulkner en Ernest Hemingway. Harrison was (net als Hemingway) een bevlogen jager en visser. Veel van zijn verhalen spelen in dunbevolkte streken in het westen van de VS waar de natuur overheerst.
Twee van Harrisons romans kregen een vervolg op het witte doek: Legends of the Fall (1994) en Revenge (1999). Zijn meest recente werk is The Ancient Minstrel (2016), drie romans over een oudere schrijver.

“In fact he was as lovesick as a high schooler of an especially sensitive sort who wonders if he dare share a poem with his beloved or whether she will laugh at him. He does read her the poem and her feminine capacity for romanticism for a moment approaches his own and they are suffused in a love trance, a state that so ineluctably peels back the senses making them fresh again whatever ages the lovers might be.”
― Jim Harrison, Legends of the Fall

Beknopte bibliografie
Fiction:
Wolf: A False Memoir (1971)
A Good Day to Die (1973)
Farmer (1976)
Legends of the Fall (Three novellas: “Revenge,” “The Man Who Gave Up His Name,” and “Legends of the Fall”) (1979)
Warlock (1981)
Sundog: The Story of an American Foreman, Robert Corvus Strang (1984)
Dalva (1988)
The Woman Lit By Fireflies (Three novellas: “Brown Dog,” “Sunset Limited,” and “The Woman Lit by Fireflies”) (1990)
Julip (Three novellas: “Julip,” “The Seven-Ounce Man,” and “The Beige Dolorosa”) (1994)
The Road Home (1998)
The Beast God Forgot to Invent (Three novellas: “The Beast God Forgot to Invent,” “Westward Ho,” and “I Forgot to Go to Spain”) (2000)
True North (2004)
The Summer He Didn’t Die (Three novellas: “The Summer He Didn’t Die,” “Republican Wives,” and “Tracking”) (2005)
Returning To Earth (2007)
The English Major (2008)
The Farmer’s Daughter (Three novellas: “The Farmer’s Daughter,” “Brown Dog Redux,” and “The Games of Night”) (2009)
The Great Leader (2011)
The River Swimmer (Two novellas: “The Land of Unlikeness” and “The River Swimmer”) (2013)
Brown Dog (2013)
The Big Seven (2015)
The Ancient Minstrel: Novellas (2016)

HARRISONJIM2Poetry:
Plain Song (1965)
Walking (1967)
Locations (1968)
Outlyer and Ghazals (1971)
Letters to Yesenin (1973)
Returning to Earth (Court Street Chapbook Series) (1977)
Selected and New Poems, 1961-1981 (Drawings by Russell Chatham) (1981)
Natural World: A Bestiary (1982)
The Theory & Practice of Rivers (1986)
The Theory & Practice of Rivers and New Poems (1989)
After Ikkyu and Other Poems (1996)
The Shape of the Journey: New and Collected Poems (Copper Canyon Press, 1998)
Braided Creek: A Conversation in Poetry (with Ted Kooser) (Copper Canyon Press, 2003)
Livingston Suite (Illustrated by Greg Keeler) (2005)
Saving Daylight (Copper Canyon Press, 2006)
In Search of Small Gods (Copper Canyon Press, 2009)
Songs of Unreason (Copper Canyon Press, 2011)
Dead Man’s Float (Copper Canyon Press, 2016)

 

Let’s not get romantic or dismal about death.
Indeed it’s our most unique act along with birth.
We must think of it as cooking breakfast,
it’s that ordinary. Break two eggs into a bowl
or break a bowl into two eggs. Slip into a coffin
after the fluids have been drained, or better yet,
slide into the fire. Of course it’s a little hard
to accept your last kiss, your last drink,
your last meal about which the condemned
can be quite particular as if there could be
a cheeseburger sent by God. (. . .)

[Jim Harrison: from SONGS OF UNREASON, Copper Canyon Press, 2011]

 

In Memoriam: Jim Harrison, 1937–2016

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book Stories, Archive G-H, Archive G-H, In Memoriam

THE MUSEUM OF EVERYTHING IN DE KUNSTHAL ROTTERDAM

The_Catalogue_of_Everything_200The Museum of Everything
5 maart 2016 – 22 mei 2016

The Museum of Everything presenteert een groots en toonaangevend overzicht van meer dan honderd onafhankelijke en niet-academische kunstenaars uit de 19e, 20e en 21e eeuw van over de hele wereld. The Museum of Everything is befaamd om zijn krachtige en imposante installaties, waarin het werk wordt gepresenteerd van kunstenaars die opereren buiten het domein van de academische kunst, de officiële kunstgeschiedenis en haar logica en taal.

Ontdek de machtige sprookjespanorama’s van de conciërge Henry Darger uit Chicago, het droomuniversum van de Indiase wegenbouwer Nek Chand Saini, de torenhoge visioenen van de Chinese fabrieksarbeidster Guo Fengyi, en de grafische vertolkingen van de Afro-Amerikaanse Sam Doyle die een bron van inspiratie vormden voor Jean-Michel Basquiat.

De tentoonstelling omvat ook enkele van de al meer gevestigde namen die bekend werden door de kunstenaar Jean Dubuffet, zoals Augustin Lesage, mijnwerker en spiritist, en de anonieme sculpturen die we kennen als Les Barbus Müller. Meer recente ontdekkingen zijn de Roemeense straatcollages van Ion Bîrlădeanu en de Japanse worstelfanaat Tomoyuki Shinki. Ook Nederlandse kunstenaars komen aan bod, van de obsessieve biografische illustrator Willem van Genk tot opkomende persoonlijkheden als Marianne Schipaanboord en Paulus de Groot.

Bij een deel van de werken zijn korte films te zien en essays van internationaal bekende kunstenaars zoals John Baldessari, David Byrne, Marlene Dumas, Grayson Perry, Ed Ruscha en vele anderen. Het magazine Kunstschrift plaatst in een speciale thema-editie het fenomeen van de niet-academische kunst in een bredere historische context.

The Museum of Everything biedt geen alledaagse kennismaking met kunst. De indrukwekkende installaties van het reizende Museum, gecreëerd in samenwerking met de Oscargenomineerde productiedesigner Eve Stewart (o.a. Les Misérables) voeren de bezoeker mee in de persoonlijke wereld van onconventionele creatieve makers. Een wereld waar de gangbare regels van kunst worden vervangen door de beeldtaal van dromen, rituelen en details.

Gelijke rechten voor alle kunstenaars
De termen outsider art, art brut, naïeve – of primitieve kunst worden vaak gebruikt om het werk te beschrijven van kunstenaars die buiten het conventionele kunstcircuit creëren. The Museum of Everything hanteert geen van deze etiketten. Het geeft er de voorkeur aan deze individuele, niet academische kunstenaars te beschrijven als onontdekte, onbedoelde, ongetrainde, en niet geclassificeerde kunstenaars van de moderne tijd. Want het Museum of Everything is veel meer dan een rondreizende tentoonstelling. Het vormt de neerslag van een filosofisch pleidooi voor culturele gelijkheid. De Engelse oprichter van The Museum of Everything James Brett: “Het is onze taak om deze kunstenaars binnen de context van de kunst te plaatsen en ze niet buiten te sluiten als outsiders. Wij strijden voor het universele recht op vrije beeldende expressie… niet voor een kleine groep van uitverkorenen, maar voor iedereen!”

The_museum_of_Everything_202

Voor het eerst te zien in Nederland
De laatste decennia toont de kunstwereld in Nederland toenemende belangstelling voor de buitengewone kunstenaars die onafhankelijk van het conventionele kunstcircuit opereren. Na baanbrekende tentoonstellingen in Parijs, Moskou, Venetië en Londen kan nu ook een breed publiek in de Kunsthal Rotterdam kennismaken met The Museum of Everything. De tentoonstelling kan zich meten met de meest belangwekkende shows van deze kunst in Europa, en is de eerste die dit werk op deze schaal toont in Nederland.

Een van de ruimtes is geheel gewijd aan het levenswerk van Henry Darger, de beroemdste onder de autodidactische ontdekkingen. Zijn monumentale illustraties worden voor het eerst gepresenteerd in de oorspronkelijke reeksen, een visuele verhaallijn die was vernietigd door het in delen verkopen van zijn boeken uit winstbejag.

Een tweede ruimte wordt gewijd aan een torenhoge corridor van geschilderde rollen door de Chinese fabrieksarbeidster Guo Fengyi. Deze visionaire kunstenaar zette haar creatieve energie in ter bestrijding van de slopende ziekte waaraan zij uiteindelijk bezweek. Maar haar legende leeft voort. In recente jaren is haar imposante oeuvre getoond in onder meer de Londense Hayward Gallery, de Carnegie International in Pittsburg en de Biennale van Venetië in 2013.

The Symposium of Everything
Op 16 en 17 april 2016 organiseert de Kunsthal Rotterdam ‘The Weekend of Everything’, met workshops, lezingen, rondleidingen, films, muziek en een open podium voor Do It Yourself kunst voor iedereen.

The Artists of Everything
The Museum of Everything presenteert werk van de kunstenaars Ion Bîrlădeanu, Morton Bartlett, James Castle, Henry Darger, Sam Doyle, William Edmondson, Guo Fengyi, Willem van Genk, Paulus de Groot, Paul Laffoley, Augustin Lesage, Aleksander Lobanov, Martín Ramírez, Vasilij Romanenkov, Nek Chand Saini, Marianne Schipaanboord, Tomoyuki Shinki, Marcel Storr, George Widener, Scottie Wilson en vele anderen.

Hoofdbegunstiger van The Museum of Everything: Dankzij de substantiële bijdrage van het Gieskes-Strijbis Fonds wordt middels ‘The Museum of Everything’ aandacht gegenereerd voor kunst die net buiten de radar van de kunstwereld valt. Hiermee bevordert en ondersteunt het fonds kunst en cultuur.

The_museum_of_Everything_201

The Museum of Everything
www.musevery.com

The Movies of Everything
www.movevery.com

The Salon of Everything
www.salonevery.com

The Shop of Everything
www.shopevery.com

 

De Kunsthal
Museumpark
Westzeedijk 341
3015 AA Rotterdam

# meer info op website De Kunsthal Rotterdam

fleursdumal.nl magazine

More in: Art & Literature News, Art Brut, Exhibition Archive, MUSEUM OF LOST CONCEPTS - invisible poetry, conceptual writing, spurensicherung, Outsider Art, Primitive Art, Sculpture, Visual & Concrete Poetry

WILLIAM BLAKE: VERZEN VAN ONSCHULD EN ERVARING (VERTALING CORNELIS W. SCHONEVELD) -2-

blake_schoneveld16

 DE KLUIT EN DE KIEZEL

“De Liefde zoekt geen zelfplezier,
En eigen zorg vult niet haar hart,
Maar biedt aan de ander haar vertier,
Door Hemelbouw in Helse smart.”

Vertreden door de koeienpoot,
Kweelde dit een Kluit van Klei;
Maar een Kiezel uit de sloot
Zong dit rake rijm daarbij:

“De Liefde zoekt slechts zelfplezier,
Legt op aan anderen haar jolijt,
Zwelgt in een anders onvertier,
En bouwt een Hel, de Hemel ten spijt.”

WILLIAM BLAKE

 

Verzen van Onschuld en van Ervaring
Auteur: William Blake;
vertaling en voorwoord: Cornelis W. Schoneveld
(tweetalige uitgave met illustraties)
118 pagina’s; afmetingen: 10x200x125 mm
ISBN: 978 90 824288 1 0

# Website uitgeverij DWT

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book News, Blake, Blake, William, TRANSLATION ARCHIVE

LUX: OVERZICHT VAN HET WERK VAN LINDA ARTS

LINDAARTS_LUX2

Licht en ruimte vormen het thema in de kunst van Linda Arts. Al meer dan tien jaar verkent zij de wisselwerking tussen beide, steeds weer vanuit een andere invalshoek.

 

Ordening ligt aan de basis van haar kunst. Zwart en wit en het scala aan grijzen daartussen spelen een hoofdrol, soms in egale banen en vlakken, maar meestal in een glijdende schaal van licht naar donker of van donker naar licht. Met behulp daarvan structureert Arts het vlak van het schilderij in horizontale, verticale of diagonale banen en creëert zij een abstracte ruimte. Schijnbaar kleine verschillen sorteren een groot effect en hebben vaak een verrassende werking. In een aantal schilderijen bolt het platte vlak zich tot een cilinder, in andere wijkt het juist en lijken vlakken zich achter elkaar of, als nissen, naast elkaar te bevinden.

LUX (de Latijnse benaming voor ‘licht’) bevat een veelzijdig overzicht van haar werk – schilderijen, werken op papier, muurschilderingen en lichtinstallaties – van de afgelopen zes jaar.

Werk van Linda Arts was te zien in diverse Nederlandse musea en galeries, maar ook in o.a. België, Zwitserland, Denemarken, Duitsland, Tsjechië, Rusland en Australië. In 2016 zijn er diverse tentoonstellingen gepland, o.m. in Museum van Bommel van Dam in Venlo, Museum De Pont in Tilburg, MU in Eindhoven en Museum Ludwig Forum in Aken (D).

Collector’s Edition: Speciaal ter gelegenheid van de publicatie van LUX maakte Linda Arts twee limited editions: een irisdruk op helder acrylaatplaat, formaat 32 x 31 cm, elk in een oplage van 25. Prijs per print € 285,- (incl. boek). De twee werken samen kosten € 550,-. Ben je geïnteresseerd? Stuur 99 Uitgevers een mailtje.

LUX. Linda Arts
Verschijnt: april 2016
Auteurs: Angelique Spaninks, Hanneke de Man
Vormgeving: Mart. Warmerdam
Uitgave: 23.5 x 28 cm, drietalig (EN-NL-DU), 60 fc afb., 104 p., hard cover
ISBN: 978-90-78670-48-3
Prijs: € 24,50
# meer info op website 99 Uitgevers/Publishers

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book News, Art & Literature News, Linda Arts

VERZAMELDE GEDICHTEN ERIK MENKVELD (1959 – 2014)

Maar allemaal hebben we
blad gedragen, tegen
wilde luchten de wind
in ons tekeer voelen
gaan. En onder sommige
van ons is daar naar
geluisterd en diep
in gedachten gestaan.

Uit: Koor van ongehoorde waaibomen;
Erik Menkveld, ‘ Schapen nu!’, 2001

MENKVELD2016In 2014 overleed Erik Menkveld, veel te jong. Bij Uitgeverij Van Oorschot publiceerde hij drie werken in de drie genres die hij zo goed beheerste: poëzie (Prime time), essays (Met de meeste hoogachting) en een roman (Het grote zwijgen).
Menkveld werkte aan een nieuwe dichtbundel. Verzamelde gedichten bevat behalve zijn drie gepubliceerde bundels, ook deze nieuwe bundel en de verspreide gedichten die eerder gepubliceerd werden in diverse tijdschriften.
Met de verschijning van Verzamelde gedichten wordt beantwoord aan de vraag van vele liefhebbers en bewonderaars van deze belangwekkende dichter, die het vaak klaarspeelt om in één en hetzelfde gedicht hilarisch, erudiet, gevoelig, streng intellectueel, laconiek, en altijd meeslepend, sprankelend en levendig te zijn.

‘Menkvelds taalgebruik is begrijpelijk, maar af en toe zo ongewoon dat de gedichten na vele malen herlezen niet blijken te slijten.’
Martin Reints

Erik Menkveld
Verzamelde gedichten
Gebonden met stofomslag
Uitg. Van Oorschot
ISBN 9789028261051
€ 27,50

# meer info op website Uitg. Van Oorschot

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book News, Archive M-N, Art & Literature News, Menkveld, Erik

JOOST ZWAGERMAN & MARC MULDERS BOEKPRESENTATIE ‘NU’ VERLENGD TM 22 MEI 2016

9789042021990-template.qxdSchrijver, dichter en essayist Joost Zwagerman (1963-2015) selecteerde uit zijn begin 2016 verschenen bundel ‘Wakend over God’ twaalf gedichten, waarin de geloofsstrijd wordt beschreven van een naamloos blijvend ik, die soms in zijn verbeelding, soms letterlijk, met het Opperwezen in gevecht raakt over zijn worsteling met God en het geloof.

Op uitnodiging van Joost Zwagerman heeft kunstenaar Marc Mulders (1958) zich door die gedichten laten inspireren en uit zijn rijke oeuvre een passend kunstwerk (of beelddetail) bij elk gedicht gekozen. Marc Mulders: “Joost en ik hebben bij alle gedichten en beelden de bovenkomende associaties getoetst en geproefd en gekeurd, als ware het een verfijnd wijnproeverijfeest”. Joost Zwagerman schreef vlak voor zijn dood in een email: “NU is echt schitterend geworden, prachtig, chic, maar ook heeft het boek iets onontkoombaars, beeld en tekst zitten elkaar griezelig dicht op de huid, soms kan de lezer en kijker nauwelijks vatten of het beeld nu de tekst ‘opjaagt’ of andersom. Ik vind het een schitterende twee eenheid, en ik hoop dat iedereen net zo enthousiast is als ik ben. Ik ga er kortom voor…”.

Deze publicatie is deel 3 in de 99 Editions, waarvan de 99 beschikbare exemplaren reeds bij voorintekening zijn uitverkocht. Op verzoek van de uitgever en Marc Mulders presenteert Museum De Pont het boek nu ook in een speciale vorm waardoor een groter publiek kennis kan maken met het resultaat van de bijzondere samenwerking tussen vormgever Mart. Warmerdam, auteur Zwagerman en kunstenaar Mulders. De Pont is overigens ook een belangrijke bruikleengever aan de door Joost Zwagerman samengestelde tentoonstelling die van 15 december tm 12 juni in het Bergense museum Kranenburgh te zien is.

Op zaterdag 28 november 2015 werd het boek gepresenteerd in het auditorium van De Pont. Neerlandicus en literatuurcriticus Jaap Goedegebuure sprak over de laatste gedichten van Joost Zwagerman in relatie tot het werk van Marc Mulders. Ramsey Nasr dichter, schrijver/essayist en acteur droeg enkele gedichten voor die met de gratis in het museum verkrijgbare audiogids te beluisteren zijn.

EXPOSITIE IN MUSEUM DE PONT TILBURG VERLENGD T/M 22 MEI 2016

MUSEUM DE PONT
Wilhelminapark 1
5041 EA Tilburg
T 013 – 543 8300
# Meer info op website Museum De Pont Tilburg

99 Uitgevers/Publishers
Koninginneweg 99
2012 GM Haarlem
Nederland
E info@99uitgevers.nl
T +31 (0)23 5347138
# Meer info op website 99 Uitgevers/Publishers

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book Stories, Art & Literature News, Jaap Goedegebuure, Joost Zwagerman, Marc Mulders, Zwagerman, Joost

KLOOS: GENIAAL EN TRAGISCH – BEWONDERD EN VERACHT

kloos16Die moet een wereld in zijn boezem dragen

Zaterdag 2 april 2016,

20:30 uur

Pianolamuseum, 

Westerstraat 106, 

Amsterdam

Een theatrale lezing over het leven van Willem Kloos

Simon Mulders toneelstuk over het leven van Willem Kloos en zijn vriendschap met de jonggestorven dichter Jacques Perk gaat integraal gelezen het podium op in een regie van Mirte Eggenkamp. Het stuk speelt in de prachtige ambiance van het Pianola Museum, en wordt muzikaal begeleid door Nederlandse klassieke liederen van sopraan-pianoduo Susanne Winkler en Daan Van de Velde. Een onderdompeling in het Amsterdam van de late 19e eeuw!

Kloos: geniaal en tragisch – bewonderd en veracht
Een verscheurde foto, een bloedspuwing, een klopgeest, scheldsonnetten, een zelfmoordpoging, de grootste practical joke uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis en de strijd om een felbegeerd manuscript. Hoe redde Willem Kloos de gedichten van zijn gestorven vriend Jacques Perk uit de handen van de oude garde? Waardoor verviel dichter en literair beeldenstormer Kloos tot depressie en dronkenschap? Wat dreef Kloos ertoe zijn eigen portret te verscheuren, en waarom plakte een van zijn beste vrienden het weer aan elkaar? Deze en andere vragen worden beantwoord in ‘Die moet een wereld in zijn boezem dragen’ op 2 april.

Spel: Jan Sietsma, Job Rijneveld, Gerben Eilander, Vanessa Diamond, Grimm Van Den Berg, Simon Mulder
Regie: Mirte Eggenkamp
Reserveren: via info@pianola.nl.
Prijs: 12,50 euro/10 euro (korting: Stadspas, 65+, student)
Zie ook www.feestderpoezie.nl onder ‘Tachtigers’.

Foto: John Schenk

fleursdumal.nl magazine

More in: Art & Literature News, Kloos, Willem, THEATRE

ROBIN DE PUY: IF THIS IS TRUE. . . 10.000 KM DOOR AMERIKA OP EEN MOTOR

Robin de Puy
If this is true . . .
10.000 km door Amerika op een motor
Nu t/m 26-jun-2016

“Ik wil niet meer terug – geen lanceringen en openingen meer, hier iedere dag in dezelfde spijkerbroek lopen, de zon op mijn huid voelen, iedere dag beslissen of ik blijf of ga. En hoe fijn is het dat alles wat ik hier bezit, past in twee zadeltassen en een rugzak?”

ROBINDEPUY_LUDIONDeze gedachte noteert Robin de Puy op 4 juni 2015 in haar dagboek. Ze is dan vier weken in Amerika en heeft er 4908 km afgelegd op haar Harley-Davidson. Nog zes weken en 5092 km te gaan.
De Puy, een veelgevraagde jonge portretfotograaf, besluit in 2014 deze reis te gaan maken om zich los te maken van de verwachtingen die men van haar heeft. De keerzijde van het succes van haar werk in opdracht is dat ze nauwelijks nog tijd heeft voor vrij werk en ze vreest dat ze haar onbevangenheid zal verliezen. Op haar reis door Amerika bepaalt ze weer helemaal zelf wie ze fotografeert. Het resultaat is een prachtige reeks portretten die het Fotomuseum Den Haag in haar eerste museale solotentoonstelling presenteert.

Robin de Puy (1986) is op dit moment een van de meest gevraagde portretfotografen in Nederland. Haar carrière nam meteen na haar afstuderen aan de Fotoacademie een hoge vlucht. Met haar serie Meisjes in de prostitutie won ze in 2009 de Photo Academy Award voor het beste afstudeerproject van dat jaar. In 2013 won ze de Nationale Portretprijs met een foto van haar collega An-Sofie Kesteleyn, die destijds ernstig ziek was. Beide prijzen werden in het Fotomuseum Den Haag uitgereikt met als gevolg dat er een warme band is ontstaan tussen de fotograaf en het museum. In opdracht werkt De Puy voornamelijk voor LINDA, Vrij Nederland en de Volkskrant. Onlangs voegde ze ook internationale opdrachtgevers als Bloomberg Businessweek en New York Magazine aan haar cv toe.

Roadtrip: In mei 2015 begint Robin de Puy aan haar reis door Amerika. Het belangrijkste wat ze bij zich heeft, vervoert ze in de zadeltassen van haar motor: twee lampen, twee fotocamera’s en een flitsparaplu. Zij doorkruist het land zonder vaststaande route om bijzondere, karakteristieke koppen vast te leggen. Vrouwen, mannen en kinderen die zij toevallig op haar weg tegenkomt. Ze is juist niet op zoek naar maatschappelijke contrasten of naar de tegenstelling tussen het verstedelijkte en oneindige lege vlakten. In het inmiddels klassieke genre The American Photographic Road Trip, spraakmakend beoefend door onder anderen Robert Frank, Jacob Holdt en Alec Soth vormt het werk van De Puy een nieuwe dimensie: deze invoelende portetten hadden overal gemaakt kunnen worden, langs de weg van Washington via Warschau tot Vladivostok.

Documentaire: In de eerste week van haar reis werd Robin de Puy gevolgd door documentairemaakster Simone de Vries, die eerder films maakte over Rutger Hauer en Erik Kessels, en cameraman Maarten van Rossem. Halverwege voegden de twee zich nogmaals een week lang bij haar. Op zondag 20 maart zond AVROTROS Close Up de documentaire uit.

Publicatie: Bij de tentoonstelling verschijnt een Engelstalige publicatie: If this is true, I’ll never have to leave home again, met dagboekfragmenten van Robin de Puy en vormgeving door SYB (Uitgeverij Ludion).
€ 40,-246 pp. – 33 x 24,5 cm
Softcover – Engels
978-94-9181-955-1

Publicatie: Robin de Puy is een jonge Nederlandse fotografe. Ze studeert af aan de Fotoacademie Rotterdam in 2009 en wint dat jaar de Photo Academy Award. In 2013 krijgt ze de Nationale Portretprijs. Haar werk wordt gepubliceerd in talrijke Nederlandse en internationale magazines, zoals New York Magazine, Bloomberg Businessweek, Volkskrant en LINDA.
Na het winnen van de Nationale Portretprijs in 2013 wordt De Puy beschouwd als een van Nederlands grootste talenten inzake portretfotografie. Terwijl de opdrachten binnen beginnen stromen, slaat de onzekerheid toe. In 2014 voelt De Puy dat ze haar onbevangen blik beetje bij beetje aan het verliezen is. “Het is een uitdaging om een onbevooroordeelde blik te behouden terwijl de verwachtingen van anderen (en van mezelf) blijven groeien.” Daarom neemt ze een radicale beslissing: ze zal, op haar eentje, een 10.000 kilometer lange tocht ondernemen door de Verenigde Staten. Op een Harley Davidson dan nog wel. Het doel van de reis? Terug naar de kern van de zaak, naar wat fotografie voor haar echt betekent. Het resultaat is te zien in het Fotomuseum Den Haag en in haar eerste boek: If this is true, I’ll never have to leave home again, uitgegeven bij Ludion.
-See more at: http://www.ludion.be/

Robin de Puy
If this is true… 10.000 km door Amerika op een motor
Nu t/m 26-jun-2016
# Meer info op website Fotomuseum Den Haag

Fotomuseum Den Haag
Stadhouderslaan 43
2517 HV Den Haag
Postbus 72
2501 CB Den Haag

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book News, Art & Literature News, Photography, Robin de Puy

« Read more | Previous »

Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature