New

  1. Masaoka Shiki: Mountain village
  2. Retrouver la douceur. Poésie par Cécile Coulon
  3. Georg Trakl: Abendland
  4. New Cemetery new poems by Simon Armitage
  5. Week van het Verboden Boek: 20 tm 28 september 2025
  6. Adah Menken: Dying
  7. Bert Bevers: Homerusfeest, 1967
  8. Almost by Emily Dickinson
  9. Rudyard Kipling: The Press
  10. Bert Bevers: Verdwenen details
  11. Georg Trakl: Nähe des Todes
  12. Rouge et Noir by Emily Dickinson
  13. Invictus by William Ernest Henley
  14. Anthology of Black Humor by André Breton
  15. Gertrud Kolmar: Verlorenes Lied
  16. Georg Trakl: In Venedig
  17. Masaoka Shiki: Buddha-death
  18. Feeling All the Kills by Helen Calcutt
  19. Johann Wolfgang von Goethe: Der Sänger
  20. Adah Menken: Aspiration
  21. Wild nights – Wild nights! by Emily Dickinson
  22. Adah Menken: A Memory
  23. Water by Ralph Waldo Emerson
  24. This Little Bag poem by Jane Austen
  25. Rachel Long: My Darling from the Lions
  26. Masaoka Shiki: Haiku
  27. 55th Poetry International Festival Rotterdam
  28. Gertrud Kolmar: Soldatenmädchen
  29. Neem ruim zei de zee. Gedichten van Sholeh Rezazadeh
  30. Adah Menken: Karazah To Karl
  31. The Emperor of Gladness, a novel by Ocean Vuong
  32. Georg Trakl: Sonja
  33. Bert Bevers: Achtergrondgeluk
  34. To See Yourself as You Vanish, poems by Andrea Werblin Reid
  35. I’m Nobody! Who are you? by Emily Dickinson

Categories

  1. AFRICAN AMERICAN LITERATURE
  2. AUDIO, CINEMA, RADIO & TV
  3. DANCE & PERFORMANCE
  4. DICTIONARY OF IDEAS
  5. EXHIBITION – art, art history, photos, paintings, drawings, sculpture, ready-mades, video, performing arts, collages, gallery, etc.
  6. FICTION & NON-FICTION – books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets
  7. FLEURSDUMAL POETRY LIBRARY – classic, modern, experimental & visual & sound poetry, poetry in translation, city poets, poetry archive, pre-raphaelites, editor's choice, etc.
  8. LITERARY NEWS & EVENTS – art & literature news, in memoriam, festivals, city-poets, writers in Residence
  9. MONTAIGNE
  10. MUSEUM OF LOST CONCEPTS – invisible poetry, conceptual writing, spurensicherung
  11. MUSEUM OF NATURAL HISTORY – department of ravens & crows, birds of prey, riding a zebra, spring, summer, autumn, winter
  12. MUSEUM OF PUBLIC PROTEST
  13. MUSIC
  14. NATIVE AMERICAN LIBRARY
  15. PRESS & PUBLISHING
  16. REPRESSION OF WRITERS, JOURNALISTS & ARTISTS
  17. STORY ARCHIVE – olv van de veestraat, reading room, tales for fellow citizens
  18. STREET POETRY
  19. THEATRE
  20. TOMBEAU DE LA JEUNESSE – early death: writers, poets & artists who died young
  21. ULTIMATE LIBRARY – danse macabre, ex libris, grimm & co, fairy tales, art of reading, tales of mystery & imagination, sherlock holmes theatre, erotic poetry, ideal women
  22. WAR & PEACE
  23. WESTERN FICTION & NON-FICTION
  24. ·

 

  1. Subscribe to new material: RSS

ILJA LEONARD PFEIJFFER WINT E. DU PERRONPRIJS

PFEIJFFER_YDILLENIlja Leonard Pfeijffer wint E. du Perronprijs 2015 : Schrijver, dichter en columnist Ilja Leonard Pfeijffer is de winnaar van de E. du Perronprijs 2015. De prijsuitreiking vindt plaats op donderdag 21 april bij het brabants kenniscentrum voor kunst en cultuur (bkkc). De School of Humanities van Tilburg University is een van de initiatiefnemers van de prijs.

Ilja Leonard Pfeijffer krijgt de prijs voor zijn boeken Gelukszoekers en Idyllen en zijn columns in NRC Next. De jury eert Pfeijffer “als de gestalte van Europese intellectuele verantwoordelijkheid, als oproeper van tegenspraak, als Du Perronist.” De andere genomineerden waren Annelies Verbeke met Dertig dagen en Marja Vuijsje met Het rijbewijs van Nematollah.

De E. du Perrronprijs wordt jaarlijks toegekend aan personen of instellingen die actief bijdragen aan een beter begrip van de multiculturele samenleving. De prijs bestaat uit een bedrag van 2500 euro en een sjaal, ontworpen door Miriam van der Lubbe en vervaardigd bij het Tilburgse TextielMuseum. Naast de School of Humanities van Tilburg University behoren ook de gemeente Tilburg en het bkkc tot de initiatiefnemers.

Engagement: Charles Edgar du Perron (1899 – 1940) was een Nederlands dichter, schrijver en criticus. Uit zijn werk sprak een kritische verhouding tot de maatschappij. Volgens de jury getuigt het werk van Pfeijffer “van een du perronesk verantwoordelijkheidsgevoel ten aanzien van de ontwikkelingen die Europa op dit moment in hun greep houden. Nadrukkelijk mengt Pfeijffer zich in 2015 met alle middelen die hij tot zijn beschikking heeft in het debat over Europa. Als we dachten dat het engagement dood was, worden we uit die droom luid gewekt door deze brullende bard.”

PFEIJFFER_GELUKSZOEKERSIn 2014 verbleef Pfeijffer als writer in residence enkele dagen in Tilburg voor literatuurfestival Tilt. Over zijn ervaringen in Tilburg schreef hij het boekje Van weemoed naar de nacht. Univers interviewde de schrijver destijds over de ziel van Tilburg.

De uitreiking vindt plaats op donderdag 21 april, aanvang 20.00 uur, bkkc, Spoorlaan 21 te Tilburg. Voorafgaand aan de uitreiking houdt voormalig voorzitter van de Europese Raad Herman van Rompuy de E. du Perron-lezing over “Europa, utopie en werkelijkheid”.

Eerdere laureaten waren onder meer Warna Oosterbaan en Theo Baart (2014), Mohammed Benzakour (2013), Koen Peeters (2012), Ramsey Nasr (2011), Alice Boot & Rob Woortman (2010), Abdelkader Benali (2009), Adriaan van Dis (2008) en Guus Kuijer (2007).

# Meer informatie op website Tilburg University

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book News, Art & Literature News, Eddy du Perron, Literary Events

A COLLABORATIVE BOOK BY POET AND SINGER P.J. HARVEY AND FILM-MAKER AND PHOTOGRAPHER SEAMUS MURPHY

HARVEY_MURPHY16

A collaborative book by poet and singer PJ Harvey and film-maker and photographer Seamus Murphy: Between 2011 and 2014 PJ Harvey and Seamus Murphy set out on a series of journeys together to Kosovo, Afghanistan, and Washington, D.C.
Harvey collected words, Murphy collected pictures,
and together they have created an extraordinary chronicle of our life and times.

The Hollow of the Hand
By: PJ Harvey, Seamus Murphy
Format: Paperback Edition: 1st Extent: 232 ISBN: 9781408865736
Imprint: Bloomsbury Circus 2016
Dimensions: 210 x 141 mm
Price: £16.99

PJ Harvey has released eight critically acclaimed albums, been nominated for six Grammy Awards, and is the only artist to have been awarded the UK’s prestigious Mercury Prize twice (for her albums Stories from the City, Stories From The Sea and Let England Shake). In 2013, she was awarded an MBE for services to music. The Hollow of the Hand is her first published collection of poetry.

Seamus Murphy has documented life and change around the world in still and moving images. He has won seven World Press Photo awards for work in Afghanistan, Sierra Leone, Gaza, Lebanon, Peru, Ireland and England. His depiction of Afghanistan and the Afghans over more than a decade was published as a book, A Darkness Visible: Afghanistan. He later made this into an award-winning film. In 2011, he created 12 Short Films for PJ Harvey’s Let England Shake.

Reviews:
“I loved The Hollow of the Hand, a distilled fusing of poems by PJ Harvey with photography from Kosovo, Afghanistan and Washington, DC by Seamus Murphy to make a powerful alchemy, one that broadens the vision” – Ali Smith

“The Hollow of the Hand, P. J. Harvey’s and Seamus Murphy’s book of poems and photographs, is haunting and elusive. Lyrical, song-like, declarative, the poems have a devastating directness; the photos are direct in a different key” – Times Literary Supplement

# More information on website Bloomsbury Circus

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book News, Art & Literature News, Exhibition Archive, Harvey, P.J., P.J. Harvey

WERELDSTER PJ HARVEY OPENT HET ILFU 2016!

PJ Harvey presenteert vrijdagavond 22 april haar nieuwe poëziebundel The Hollow of the Hand tijdens een exclusief optreden op het International Literature Festival Utrecht. Ze draagt gedichten voor uit de bundel en signeert na afloop.

The Hollow of the Hand (Bloomsbury, 2015) is een co-productie van PJ (‘Polly Jean’) Harvey en fotograaf Seamus Murphy. Samen trokken ze naar Washington D.C., Kosovo en Afghanistan. Harvey: ‘Het verzamelen van informatie uit secondaire bronnen voelde te afstandelijk voor datgene waarover ik probeerde te schrijven. Ik moest de geur opsnuiven, de grond voelen, de mensen ontmoeten in de landen die mij zo fascineerden. Mijn vriend Seamus Murphy en ik besloten dat we dit project samen gingen ondernemen: ik verzamelde de woorden, hij de beelden.’

Murphy: ‘Polly is een schrijver die gek is op beelden; ik ben een fotograaf die gek is op woorden. Voor haar laatste cd Let England Shake maakte ik enkele films, waarmee ons avontuur is begonnen. Onze samenwerking gaat verder in dit boek. Het is onze blik op ons thuis en de wereld.’

PJ Harvey maakte tot nu toe acht studioalbums, werd genomineerd voor zes Grammy’s en ze is de enige artiest die twee keer the prestigieuze Mercury Prize kreeg uitgereikt (voor de albums Stories from the City, Stories from the Sea en Let England Shake). Komende zomer staat ze op alle grote Europese popfestivals.

Seamus Murphy heeft met zijn indrukwekkende oeuvre al grote delen van het leven en de veranderingen in de wereld op foto’s en films vastgelegd. Hij kreeg maar liefst zeven World Press Photo awards voor zijn reportages in Afghanistan, Sierra Leone, Gaza, Libanon, Peru, Ierland en Engeland. In 2011 maakte hij twaalf korte films bij PJ Harveys studioalbum Let England Shake. De foto’s van Murphy worden vertoond tijdens Harveys voordracht op 22 april.

The Hollow of the Hand van PJ Harvey en Seamus Murphy is gedurende het hele festival verkrijgbaar in de ILFU Bookstore.

Wereldster PJ Harvey opent het ILFU 2016!

# meer info op website ILFU

Photo: Dave Mitchell (Plastic Jesus) cc-by-sa-2.0

fleursdumal.nl magazine

More in: Archive G-H, Art & Literature News, Harvey, P.J., Literary Events, P.J. Harvey, THEATRE

DONAS: DE BELGISCHE AVANT-GARDISTE IN HET MSK GENT

donas_MSKMarthe Donas (1885-1967) verwierf tijdens het interbellum als enige Belgische vrouw internationale faam in de avant-garde. Ze werkte in dezelfde kring als de groten der aarde, zoals Pablo Picasso, Theo van Doesburg en Piet Mondriaan.
Maar na haar dood werd ze vergeten…
Het Museum voor Schone Kunsten Gent organiseert dit jaar de eerste grote tentoonstelling ooit gewijd aan Donas. De nadruk ligt op haar meest creatieve jaren, van 1916 tot 1927.

Donas. De Belgische avant-gardiste
tot 05.06.2016 – MSK GENT

In de jaren onmiddellijk na de Eerste Wereldoorlog maakte de enigmatische ‘Tour Donas’ een blitzcarrière op tentoonstellingen in geheel Europa, tot in de Verenigde Staten toe. Achter dit ongewoon pseudoniem school de jonge Antwerpse kunstenares Marthe Donas (1885-1967), de enige Belgische vrouw in de internationale avant-garde. In 2016 organiseert het MSK de eerste grote overzichtstentoonstelling ooit gewijd aan deze bijzondere kunstenares.

Kunstenares uit de burgerij: Marthe Donas wordt in 1885 geboren in het Antwerpse burgermilieu. Haar vader verzet zich tegen haar plannen om schilderes te worden, maar Marthe volhardt en volgt met tussenpozen les aan de Academie van Antwerpen en, tijdens de Eerste Wereldoorlog, in Dublin. In 1916 trekt ze naar Parijs en ontdekt er het kubisme.

Internationale carrière: Donas werkt aanvankelijk nauw samen met haar partner, de revolutionaire Oekraïense beeldhouwer Alexander Archipenko. Via hem legt ze contacten met de internationale kunstwereld en stelt tentoon met Theo van Doesburg, Pablo Picasso, Amedeo Modigliani, Fernand Léger, Piet Mondriaan en Sonja Delaunay. Alle beïnvloeden ze haar schilderstijl.

Donas verwerft tijdens het interbellum behoorlijke faam. Zo exposeert ze met 35 topwerken in de mythisch geworden Berlijnse galerie Der Sturm. Daar koopt de Amerikaanse verzamelaar Katherine Dreier vier schilderijen en een inkttekening, om toe te voegen aan de kunstcollectie waarmee ze met de hulp van Marcel Duchamp en Man Ray Amerika in contact brengt met de Europese avant-garde.

Recent herontdekt: Vanaf de jaren 60 krijgt Donas’ vroeg werk langzaam terug erkenning. Thans wordt ze in binnen- en buitenland opnieuw ontdekt als een van de pioniers van het Belgisch modernisme. De tentoonstelling in het MSK wordt de eerste belangrijke sinds haar overlijden in 1967 die uitsluitend gewijd is aan haar werk.

De nadruk ligt op Donas’ meest creatieve jaren tussen eind 1916 toen ze zich in Parijs vestigde en 1927, het jaar waarin ze voor een lange tijd met schilderen stopte.

MSK Gent
Fernand Scribedreef 1
Citadelpark
9000 Gent
T +32 (0)9 240 07 00
# meer info op website MSK Gent

fleursdumal.nl magazine

More in: Art & Literature News, Constructivism, De Stijl, Exhibition Archive, Historia Belgica, Theo van Doesburg

EXPOSITIE THEO VAN DOESBURG IN PALEIS VOOR SCHONE KUNSTEN (BOZAR) BRUSSEL

BOZAR_DOESBURG01Tot 29 mei 2016
Theo van Doesburg
Een nieuwe kijk op leven, kunst en technologie
BOZAR / Paleis der Schone Kunsten (Bozar) Brussel

Deze tentoonstelling geeft, voor het eerst in België, een zicht op het veelzijdige oeuvre van de Nederlandse kunstenaar Theo van Doesburg, de spilfiguur van de kunststroming De Stijl. Het multidisciplinaire oeuvre van deze artistieke geestverwant van Piet Mondriaan wordt gepresenteerd in de context van de belangrijkste internationale kunststromingen waar hij bij betrokken was.

Met werk van o.a. Theo van Doesburg, Piet Mondriaan, Bart van der Leck, Kurt Schwitters, Georges Vantongerloo, Hans Arp, El Lissitzky, Victor Servranckx, Gerrit Rietveld, César Domela, Jean Hélion, Karel Maes . . .

De Nederlandse kunstenaar Theo van Doesburg (1883-1931) was actief als schilder, dichter, typograaf, kunsttheoreticus, interieurarchitect… Hij had van meet af aan een uitgesproken multidisciplinaire aanpak: hij had een kunst voor ogen die ingreep op alle vlakken van het leven en hij streefde naar het idee van het ‘totaalkunstwerk’.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog stond hij aan de wieg van één van de belangrijkste kunststromingen van Europa, De Stijl. Van Doesburg richtte het gelijknamige kunsttijdschrift in 1917 op en verzamelde hiertoe gelijkgestemde kunstenaars, architecten en designers rond zich: de bekendste is ongetwijfeld Piet Mondriaan, maar ook Antony Kok, Bart van der Leck, J.J.P. Oud, Vilmos Huszár, Gerrit Rietveld en Georges Vantongerloo maakten deel uit van dit oorspronkelijke collectief. De leden van De Stijl streefden onder impuls van Van Doesburg naar een radicale hervorming van de kunst, in interactie met de maatschappij, wetenschap en technologie.
Onder de dynamische leiding van Theo van Doesburg verspreidden de ideeën van De Stijl zich al snel als een inktvlek door Europa. Hij ontpopte zich tot een energetisch sleutelfiguur van de Europese avant-garde.

BOZAR_DOESBURG03De caleidoscopische tentoonstelling presenteert Theo van Doesburg als een visionaire kunstenaar en fascinerende persoonlijkheid. Alle facetten van zijn multidisciplinaire oeuvre komen aan bod.
De focus ligt daarnaast ook op de creatieve dynamiek die heerste tussen de verschillende kunstenaars van de avant-garde en de kruisbestuiving tussen de diverse disciplines die hieruit voortsproot. De bezoeker ontdekt zo’n 140 schilderijen, tekeningen, foto’s, tijdschriften, publicaties, meubels, maquettes en glasramen van Theo van Doesburg en zijn artistieke tijdgenoten.

De tentoonstelling is thematisch-chronologisch opgebouwd en start in 1917 met de kunst en het gedachtengoed van de Nederlandse beweging De Stijl, en volgt dan het artistiek parcours van Van Doesburg doorheen Europa.

Reis met kunstenaar Theo van Doesburg naar het begin van de twintigste eeuw en snuif de revolutionaire sfeer op van de avant-garde in deze tentoonstelling Theo van Doesburg. Een nieuwe kijk op leven, kunst en technologie. In 1917 richtte hij samen met Piet Mondriaan de kunststroming De Stijl op in Nederland. Om hun abstracte beeldtaal internationaal te promoten trok Van Doesburg door Europa. In Parijs kwam hij in aanraking met de kunst van de dadaïsten en begon zelf dadaïstische poëzie te schrijven. In Weimar stelde hij zijn nieuwe schoonheidsbewustzijn voor aan de architecten van het Bauhaus. Hij reisde Europa rond en zorgde ervoor dat zijn vooruitstrevende beeldtaal niet alleen opdook in schilderijen, maar ook in gebouwen, meubels en interieurs.

Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog werd de Europese avant-gardebeweging gedreven door een behoefte aan verandering en de hoop op een betere toekomst. In zijn streven naar heropbouw had de Nederlander Theo van Doesburg (1883–1931) – meer dan welke andere kunstenaar ook – een belangrijk aandeel; hij trok de neoplasticistische esthetiek, die Mondriaan voor de schilderkunst had gedefinieerd, open naar alle disciplines: beeldhouwkunst, architectuur en toegepaste kunsten.

De tentoonstelling, die begint bij de oprichting van de beweging De Stijl in 1917, legt de nadruk op de bijzondere creativiteit en het dynamisme van Van Doesburg. Door zijn uitgebreide netwerk en talrijke reizen wist hij stromingen die op het eerste gezicht onverzoenbaar leken, zoals het dadaïsme en het neoplasticisme, te verenigen. Het traject van Van Doesburg kan worden omschreven als een voortdurend zoeken naar synthese in overeenstemming met zijn initieel doel: een nieuwe kunstexpressie creëren, in interactie met de complexiteit van het leven en met de evolutie van de wetenschap en de techniek, om zo te bouwen aan een nieuwe wereld.

Om de wereld te veranderen was een revolutie nodig. Maar waar Van Doesburg, Piet Mondriaan en Kurt Schwitters naar streefden, was een revolutie van de kunst zelf: daarin onderscheidden zij zich van de in die tijd sterk verspreide opvatting dat de kunst ‘in dienst van de Revolutie’ moest staan, een ideaal dat door charismatische kunstenaars als El Lissitzky en André Breton werd gehuldigd.

BOZAR_DOESBURG02‘Theo van Doesburg. Een nieuwe kijk op leven, kunst en technologie’ toont een reeks werken die aan dat esthetische programma beantwoorden, en vestigt tevens de aandacht op het exemplarische activisme van Van Doesburg. Om zijn project een internationale dimensie te geven, vormde hij eerst, samen met Bart van der Leck, Vilmos Huszár, Georges Vantongerloo, Jan Wils, Antony Kok, J.J.P. Oud en Gerrit Rietveld een beweging rond Piet Mondriaan. Later vernieuwde hij de kunststroming en maakten onder anderen Cornelis van Eesteren, Friedrich Vordemberge-Gildewart en César Domela er deel van uit. In de loop van de jaren bleef Van Doesburg onvermoeibaar zijn ideeën en zijn creativiteit ontwikkelen en verzamelde hij talrijke kunstenaars om zich heen. (…)
De tentoonstelling ‘Theo van Doesburg. Een nieuwe kijk op leven, kunst en technologie’ – de titel is geïnspireerd op een artikel van Van Doesburg dat in 1922 in De Stijl verscheen – wil de bijzondere betekenis van deze kunstenaar duidelijk maken, zowel aan de hand van zijn artistieke realisaties als van zijn activisme, dat een andere manier was om zijn filosofisch, artistiek en collectief ideaal te verwezenlijken. Talrijke kunstenaars, onder wie Mondriaan, hebben hun internationale bekendheid in ruime mate aan hem te danken.

De Theo van Doesburg retrospectieve in BOZAR is een mooie aanleiding om aandacht te schenken aan I.K. Bonset, de legendarische schrijversnaam van Van Doesburg. De Nederlandse klankdichter Jaap Blonk – bekend van zijn uitvoering van Kurt Schwitters’ Ursonate – maakte op verzoek van BOZAR opnames van Bonsets gedichten. Ze zijn in de “Dada” zaal van de expo te beluisteren en werden ook geperst op een exclusieve vinyl single. “Jaap Blonk leest Theo Van Doesburg” verschijnt in een gelimiteerde oplage van 300 exemplaren en is te koop in de BOZAR BOUTIK. De poëzie van Bonset is ook te lezen in de literaire bezoekersgids.

Curator: Gladys Fabre
BOZAR/Paleis voor Schone Kunsten
Circuit Koningsstraat

Paleis voor Schone Kunsten
Koningsstraat 10
1000 Brussel
# Meer info op website BOZAR

fleursdumal.nl magazine

More in: Antony Kok, Art & Literature News, Bauhaus, Dada, De Stijl, Doesburg, Theo van, Exhibition Archive, Kok, Antony, Kurt Schwitters, Piet Mondriaan, Schwitters, Kurt, Theo van Doesburg

EERSTE OUTSIDER ART MUSEUM IN NEDERLAND

outsider_art1601Eerste Outsider Art Museum in Nederland
Museale erkenning voor opkomende stroming in de kunstwereld

Voor het eerst in Nederland komt er een Outsider Art Museum met toonaangevende kunstwerken van nationale en internationale Outsiderkunstenaars. Het museum wordt gevestigd in een nieuwe museale ruimte in de Hermitage Amsterdam. Dankzij een bijzondere samenwerking tussen museum Het Dolhuys in Haarlem, zorgorganisatie Cordaan en Hermitage Amsterdam wordt een omvangrijke Outsider Art-Collectie getoond aan een groot, internationaal publiek.

Het nieuwe museum is op 17 maart geopend en richt zich op actuele Outsider Art, afkomstig uit de groeiende collectie van Het Dolhuys. Het gaat om honderden werken van tientallen Engelse, Franse, Iraanse, Japanse en Nederlandse kunstenaars. Eén van de meest beroemde kunstenaars is Shinichi Sawada (1982); hij exposeerde op de Biënnale van Venetië in 2013 die toen voor een groot deel was gewijd aan Outsider Art. Het betekende de doorbraak van deze opkomende stroming in de internationale kunstwereld. Sawada maakt op een zeer perfectionistische manier beelden van keramiek.

Directeur Hans Looijen van Het Dolhuys is artistiek en zakelijk verantwoordelijk voor het nieuwe Outsider Art Museum. ,,Voor het eerst krijgt deze bijzondere kunstvorm een vaste plaats in een van de leidende culturele instellingen van Nederland. Dit is voor ons een geweldige kans om nieuwe talenten aan een breed publiek te tonen,’’ aldus Looijen. Het Dolhuys exploiteert al tien jaar met succes het museum van de geest in Haarlem waar het publiek in contact komt met het bijzondere van de menselijke geest. De opgebouwde expertise en ervaring bij het exposeren en collectioneren van Outsider Art worden nu ingezet in de Hermitage Amsterdam.

In de Hermitage wordt ruimte gecreëerd voor een Outsider Art Galerie, een Artotheek en twee ateliers voor kunstenaars van Cordaan. Als partner van het nieuwe Outsider Art Museum wil Cordaan erkenning voor getalenteerde kunstenaars met een beperking. In de ateliers komt straks een speciaal programma dat moet uitgroeien tot de nationale ‘rijksacademie’ voor Outsiderkunst.
“Een aantal van onze cliënten is bijzonder talentvol en gedreven. Hun werk is straks samen met dat van andere Outsider-kunstenaars te zien in de Hermitage. Dat is natuurlijk geweldig. Dit museum betekent erkenning, waardering en begrip voor mensen met een beperking,” aldus Eelco Damen, voorzitter van de Raad van Bestuur van Cordaan.

outsider_art1602Met de komst van het nieuwe Outsider Art Museum biedt de Hermitage Amsterdam een podium aan een groeiende stroming in de hedendaagse kunst. “Voor de bijzondere Outsider Art-collectie creëren we nieuwe museale vierkante meters in ons gebouw. Met Cordaan werken we al langer samen, ons gebouw was vroeger een Cordaan-locatie. Het is mooi om een extra dimensie aan de samenwerking toe te voegen door in de ateliers van de Hermitage voor Kinderen, ons talentenprogramma, ook ruimte te geven aan de talenten van Cordaan. Straks bieden we naast wisselende tentoonstellingen uit het Staatsmuseum Hermitage St.-Petersburg en de zeer succesvolle tentoonstelling Hollanders van de Gouden Eeuw uit de collecties van het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum, ook onderdak aan Outsider Art”, aldus Cathelijne Broers, directeur van de Hermitage Amsterdam.

Outsider Art wordt gemaakt door mensen die niet zijn opgeleid aan de kunstacademie. Na de Eerste Wereldoorlog kwam deze stroming volop in de belangstelling. Psychiater Hans Prinzhorn (1886-1933) publiceerde zijn boek ‘Bildnerei der Geisteskranken’ met een grote collectie werken van mensen uit psychiatrische instellingen. Veel kunstenaars lieten zich hierdoor inspireren, onder wie Salvador Dalí, Karel Appel en Asger Jorn. Later bedacht Jean Dubuffet (1901 – 1985) de term ‘Art Brut’, wat ‘rauwe kunst’ betekent. De Engelse kunsthistoricus Roger Cardinal lanceerde in 1972 de term ‘Outsider Art’. In 2013 zorgde de Biënnale in Venetië voor een doorbraak van Outsider Art in de internationale kunstwereld.

Hermitage
Amstel 51
Amsterdam
# meer info op website Hermitage Amsterdam

fleursdumal.nl magazine

More in: Art & Literature News, Art Brut, Exhibition Archive, Outsider Art

HANS HERMANS PHOTOS: SPRING

hhermans_spring

Hans Hermans© photos: Spring

# more on website hans hermans

fleursdumal.nl magazine

More in: 4SEASONS#Spring, Dutch Landscapes, Hans Hermans Photos, Natural history, Photography

ZWEEDSE DICHTER EN ROMANSCHRIJVER LARS GUSTAFSSON (1936 – 2016) OVERLEDEN

lars_gustafssonDe Zweedse dichter en schrijver Lars Gustafsson is op 3 april 2016 op 79-jarige leeftijd overleden.

Een deel van zijn gedichten en romans zijn ook in het Nederlands vertaald, onder meer de romans De decaan, De mooie blanke armen van mevrouw Sorgedahl (Vertaling: Hoogland & Van Klaveren) en De dood van een een imker (Vertaling: Peter van der Velden).

Zijn gedichten, zoals de bundel De stilte van de wereld voor Bach, kregen ook in Nederland veel aandacht en waardering. Op de website van Terras zijn enige door Bernlef vertaalde gedichten te vinden. Op de site van Poetry International, waar hij meermalen te gast was, zijn enkele geluidsfragmenten van hem te beluisteren.

Mijn graf valt nog nergens te bekennen.
En dus zweef ook ik:
rust ook ik, onwetend van mijzelf,
in een luchtzee.

In memoriam Lars Gustafsson (1936 – 2016)

fleursdumal.nl magazine

More in: Archive G-H, Archive G-H, Art & Literature News, In Memoriam

TELEVISIEMAKER EN DICHTER WIM BRANDS OVERLEDEN

neemmemeezeidehond-wimbrandsOp 4 april 2016 is radio- en televisiemaker Wim Brands op 57-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Amsterdam.

Sinds 2005 presenteerde Wim Brands zijn wekelijkse programma VPRO Boeken. Maar al sinds de jaren tachtig was hij bekend van vele VPRO-radio-uitzendingen op het gebied van literatuur en filosofie. Hij was o.a. samen met Wim Noordhoek oprichter van het programma De Avonden.

Daarnaast maakte hij lange tijd voor Radio 1 het wekelijks interviewprogramma Brands met Boeken.

Uit een VPRO-persbericht: Karen de Bok, hoofdredacteur VPRO televisie: ‘Wim was de man van hét literatuurprogramma op de Nederlandse televisie. Onze dierbare boekenman en mooie dichter had onlangs een pauze moeten inlassen: rust. Wij zagen uit naar zijn terugkeer. Maar hij keert niet terubuienradarg. Wim kampte sinds kort met een depressie die hem totaal onverwacht naar een zelf gekozen einde dreef. De VPRO en literatuurminnend Nederland zullen hem verschrikkelijk missen.’

Wim Brands werd op 29 maart 1959 geboren in Brummen. Hij begon zijn journalistieke loopbaan bij het Leidsch Dagblad en was ook actief als dichter. Al op 19-jarige leeftijd werden gedichten van Brands gepubliceerd door K.L. Poll in Hollands Maandblad.
Brands publiceerde meerdere dichtbundels: Inslag (1985), Zwemmen in de nacht (1995), In de metro (1997), De schoenen van de buurman (1999), Ruimtevaart (2005) en Neem me mee, zei de hond (2010). Zijn laatste bundel, ‘s Middags zwem ik in de Noordzee verscheen in 2014 en werd heel goed ontvangen.

Op DBNL.org is veel van zijn werk (o.a. voor literaire tijdschriften) te vinden.

Zo herinner ik me de voddenkoopman
van de overkant. Ik was in deze ontvolkte
buurt zijn laatste klant.

Zittend aan het raam zie ik nog zijn volle kar staan.
Midden op de weg. Hoor zijn roep. Wat vrolijk
en somber stemt, want

als ik er niet meer ben, wie herinnert zich
dan zijn stem?

Wim Brands
(uit: ‘De schoenen van de buurman’, 1999)

IN MEMORIAM WIM BRANDS (1959 – 2016)

fleursdumal.nl magazine

More in: Archive A-B, Art & Literature News, Brands, Wim, In Memoriam

QUICKSAND BY HENNING MANKELL

MANNING_QUICKSANDIn January 2014 I was informed that I had cancer.

However, Quicksand is not a book about death and destruction, but about what it means to be human.

I have undertaken a journey from my childhood to the man I am today, writing about the key events in my life, and about the people who have given me new perspectives. About men and women I have never met, but wish I had.

I write about love and jealousy, about courage and fear. And about what it is like to live with a potentially fatal illness.

This book is also about why the cave painters 40,000 years ago chose the very darkest places for their fascinating pictures. And about the dreadful troll that we are trying to lock away inside the bedrock of a Swedish mountain for the next 100,000 years.

It is a book about how humanity has lived and continues to live, and about how I have lived and continue to live my own life.

And, not least, about the great zest for life, which came back when I managed to drag myself out of the Quicksand that threatened to suck me down into the abyss. –

Henning Mankell (1948 – 2015)

# “Potent and evocative” Nick Rennison, The Sunday Times

# “Quicksand, Mankell’s final book, is his most excoriating indictment of human folly… An extremely moving swansong.” Jake Kerridge, Sunday Telegraph

# “Quicksand, a hybrid of essay and memoir, reflects knowledgeably on art, religion, childhood and the “final insensibility” that is our dying. Rarely has a writer contemplated the mystery of the end of life with such a wide-ranging curiosity.” – Ian Thomson, Evening Standard

Henning Mankell (1948-2015) became a worldwide phenomenon with his crime writing, gripping thrillers and atmospheric novels set in Africa. His prizewinning and critically acclaimed Inspector Wallander Mysteries continue to dominate bestseller lists all over the globe and his books have been translated into forty-five languages and made into numerous international film and television adaptations.

Henning Mankell
Quicksand
Paperback
Ed. Harvill Secker
Translated in English by Laurie Thompson
ISBN: 9781846559952

Henning Mankell:
Drijfzand.
Uit het Zweeds vert. Ceciel Verheij.
De Geus
ISBN: 9044534831

fleursdumal.nl magazine

More in: - Book News, Art & Literature News, Henning Mankell, Thrillers

PAUL VALÉRY: PROFUSION DU SOIR, POÈME ABANDONNÉ . . .

Paul Valéry

(1871-1945)

 

Profusion Du Soir

Poème Abandonné . . .

Du soleil soutenant la puissante paresse

Qui plane et s’abandonne à l’oeil contemplateur,

Regard!… Je bois le vin céleste, et je caresse

Le grain mystéri-eux de l’extrême hauteur.

Je porte au sein brûlant ma lucide tendresse,

Je joue avec les feux de l’antique inventeur;

Mais le dieu par degrés qui se désintéresse

Dans la pourpre de l’air s’altère avc lenteur.

Laissant dans les champs purs battre toute l’idée,

Les travaux du couchant dans la sphère vidée

Connaissent sans oiseaux leur ancienne grandeur.

L’ange frais de l’oeil nu pressent dans sa pudeur,

Haute nativité d’étoile élucidée,

Un diamant agir qui berce la splendeur…

*

Ô soir, tu viens épandre un délice tranquille,

Horizon des sommeils, stupeur des coeurs pieux,

Persuasive approche, insidieux reptile,

Et rose que respire un mortel immobile

Dont l’oeil dore s’engage aux promesses des cieux.

*

Sur tes ardents autels son regard favorable

Brûle, l’âme distraite, un passé précieux.

Il adore dans l’or qui se rend adorable

Bâtir d’une vapeur un temple mémorable,

Suspendre au sombre éther son risque et son récif,

Et vole, ivre des feux d’un triomphe passif,

Sur l’abime aux ponts d’or rejoindre la Fortune;

-Tandis qu’aux bords lointains du Théâtre pensif,

Sous un masque léger glisse la mince lune…

*

… Ce vin bu, l’homme bâille, et brise le flacon.

Aux merveilles du vide il garde une rancune;

Mais le charme du soir fume sur le balcon

Une confusion de femme et de flocon…

*

-Ô Conseil!… Station solennelle!… Balance

D’un doigt doré pesant les motifs du silence!

Ô sagesse sensible entre les dieux ardents!

-De l’espace trop beau, préserve-moi, balustre!

Là, m’appelle la mer!… Là, se penche l’illustre

Vénus Vertigineuse avec ses bras fondants!

*

Mon oeil, quoiqu’il s’attache au sort souple des ondes,

Et boive comme en songe à l’éternel verseau,

Garde une chambre fixe et capable des mondes;

Et ma cupidité des surprises profondes

Voit à peine au travers du transparent berceau

Cette femme d’écume et d’algue et d’or que roule

Sur le sable et le sel la meule de la houle.

*

Pourtant je place aux cieux les ébats d’un esprit;

Je vois dans leurs vapeurs des terres inconnues,

Des deesses de fleurs feindre d’être des nues,

Des puissances d’orage d’errer a demi nues,

Et sur les roches d’air du soir qui s’assombrit,

Telle divinité s’accoude. Un ange nage.

Il restaure l’espace à chaque tour de rein.

Moi, qui j’ette ici-bas l’ombre d’un personnage,

Toutefois délié dans le plein souverain,

Je me sens qui me trempe, et pur qui me dédaigne!

Vivant au sein futur le souvenir marin,

Tout le corps de mon choix dans mes regards se baigne!

*

Une crête écumeuse, énorme et colorée,

Barre, puissamment pure, et plisse le parvis.

Roule jusqu’à mon coeur la distance doree,

Vague!… Croulants soleils aux horizons ravis,

Tu n’iras pas plus loin que la ligne ignorée

Qui divise les dieux des ombres où je vis.

*

Une volute lente et longue d’une lieue

Semant les charmes lourds de sa blanche torpeur

Où se joue une joie, une soif d’être bleue,

Tire le noir navire épuisé de vapeur…

*

Mais pesants et neigeux les monts du crépuscule,

Les nuages trop pleins et leurs seins copieux,

Toute la majesté de l’Olympe recule,

Car voici le signal, voici l’or des adieux,

Et l’espace a humé la barque minuscule…

*

Lourds frontons du sommeil toujours inachevés,

Rideaux bizarrement d’un rubis relevés

Pour le mauvais regard d’une sombre planète,

Les temps sont accomplis, les desirs se sont tus,

Et dans la bouche d’or, bâillements combattus,

S’écartèlent les mots que charmait le poète…

Les temps sont accomplis, les desirs se sont tus.

*

Adieu, Adieu!… Vers vous, ô mes belles images,

Mes bras tendent toujours insatiable port!

Venez, effarouchés, hérissant vos plumages,

Voiliers aventureux que talonne la mort!

Hâtez-vous, hâtez-vous!… La nuit presse!… Tantale

Va périr! Et la joie éphémère des cieux!

Une rose naguère aux ténèbres fatale,

Une toute dernière rose occidentale

Pâlit affreusement sur le soir spacieux…

Je ne vois plus frémir au mât du belvédère

Ivre de brise un sylphe aux couleurs de drapeau,

Et ce grand port n’est plus qu’un noir débarcadère

Couru du vent glacé que sent venir ma peau!

Fermez-vous! Fermez-vous! Fenêtres offensées!

Grands yeux qui redoutez la véritable nuit!

Et toi, de ces hauteurs d’astres ensemencées,

Accepte, fécondé de mystère et d’ennui,

Une maternité muette de pensées…

 

Paul Valéry poetry

fleursdumal.nl magazine

More in: Archive U-V, Valéry, Paul

ARTHUR MILLER’S THE CRUCIBLE ON BROADWAY DIRECTED BY IVO VAN HOVE

Crucible_2016MillerArthur Miller’s The Crucible on Broadway directed by Ivo van Hove

Now showing, Closes 17 Jul 2016

Arthur Miller’s The Crucible returns to Broadway in a new production directed by the acclaimed Belgian director Ivo van Hove. Set during the Salem witch trials of the 1690s, The Crucible is a timeless parable of morality, a scorching indictment of intolerance, and a central work in the canon of American drama.

Until an hour before the Devil fell, God thought him beautiful in Heaven.

With a stellar cast including Tony winner Sophie Okonedo (A Raisin in the Sun), Oscar nominee Saoirse Ronan (Brooklyn) and Ben Whishaw (Spectre), Arthur Miller’s landmark 1953 play mounts a much anticipated return to Broadway in Spring 2016. Acclaimed Belgian director Ivan van Hove (A View from the Bridge) is at the helm.

The Crucible is the story of a small, close-knit Puritan community whose lives are torn asunder by the climate of fear and suspicion that grows within them all as mass hysteria overtakes during a trial for witchcraft. By holding up a mirror to the panicked 1692 community, and bringing the strong moral purists to life, The Crucible allows us to look closer at the atrocities committed in the 1950s during the McCarthy era – transmitting a stark criticism of so-called morality that still resonates into today’s world.

MILLERCRUCIBLE16Based on events that transpired in the now notorious town of Salem in 1692, the story unfolds as rumours begin to abound that witches may be living amongst the townsfolk. When the Reverend Parris finds his daughter ill, he becomes suspicious and questions his niece Abigail Williams about tales of her night-time forays in the forrest with other girls and Tituba, a servant in the town. Abigail refutes these stories, claiming to have been possessed by witches, begining a frenzied hunt to discover who else among them habour such secrets.

As tensions mount and accusations are layered upon everybody, it becomes clear that Abigail may be using her notoriety as a way to damn the devout John Proctor, her married ex-lover and implicate his wife, when she realises that their illicit affair will not be rekindled. But the consequences are not some part of a childish hoax, but very real, with the cost being the life of the accused.

Thrilling and insightful The Crucible is still a visceral and damning look at the nature of humanity and remains important today as we continue to be quick to publicly shame, whilst ignoring the hypocrisy of our own thoughts and actions.

Cast
Ben Whishaw as John Proctor
Sophie Okonedo as Elizabeth Proctor
Saoirse Ronan as Abigail Williams
Ciaran Hinds as Deputy Governor Danforth
Bill Camp as Reverend John Hale
Jim Norton as Giles Corey
Tavi Gevinson as Mary Warren
Jason Butler Harner as Reverend Parris

Tina Benko as Ann Putnam/Sarah Goode
Teagle Bougere as Judge Hawthorne
Michael Braun as Ezekiel Cheever
Jenny Jules as Tituba Thomas
Jay Ryan as Thomas Putnam
Ashlei Sharpe Chestnut as Susanna Walcott
Elizabeth Teeter as Betty Parris
Ray Anthony Thomas as Francis Nurse
Brenda Wehle as Rebecca Nurse
Erin Wilhelmi as Mercy Lewis

Creative
Written by Arthur Miller
Produced by Scott Rudin
Directed by Ivo van Hove
Set and Lighting Designer Jan Versweyveld
Costume Designer Wojciech Dziedzic
Original Score Philip Glass

Walter Kerr Theatre
Adres: 219 W 48th St,
New York, NY 10036, Verenigde Staten
Capacity: 975
Opened: 1929
Designed by Herbert J. Krapp and erected by the Shubert family, this venueoOpened originally as The Ritz Theatre in 1921, taking only 60 days to build (a New York record for the time) and is still today one of the smaller venues in the district with less than 1,000 seats. It has undergone various changes as a radio and tv station from 1943 to 1965, a children’s film theater and finally reopened as a theatre in 1990, named for the eminent critic and playwright.

# More information on website thecrucibleonbroadway.com

fleursdumal.nl magazine

More in: Art & Literature News, Arthur Miller, AUDIO, CINEMA, RADIO & TV, Philip Glass, THEATRE

« Read more | Previous »

Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature