In this category:

    FLEURSDUMAL POETRY LIBRARY - classic, modern, experimental & visual & sound poetry, poetry in translation, city poets, poetry archive, pre-raphaelites, editor's choice, etc.
    POETRY ARCHIVE
    Archive O-P
    LITERARY NEWS & EVENTS - art & literature news, in memoriam, festivals, city-poets, writers in Residence
    City Poets / Stadsdichters
    FICTION & NON-FICTION - books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets
    FICTION: SHORT STORIES
    Porcelijn, Esther
    FLEURSDUMAL POETRY LIBRARY - classic, modern, experimental & visual & sound poetry, poetry in translation, city poets, poetry archive, pre-raphaelites, editor's choice, etc.
    MODERN POETRY
    Porcelijn, Esther

New on FdM

  1. Bluebird by Lesbia Harford
  2. Prix Goncourt du premier roman (2023) pour “L’Âge de détruire” van Pauline Peyrade
  3. W.B. Yeats: ‘Easter 1916’
  4. Paul Bezembinder: Nostalgie
  5. Anne Provoost: Decem. Ongelegenheidsgedichten voor asielverstrekkers
  6. J.H. Leopold: O, als ik dood zal zijn
  7. Paul Bezembinder: Na de dag
  8. ‘Il y a’ poème par Guillaume Apollinaire
  9. Eugene Field: At the Door
  10. J.H. Leopold: Ik ben een zwerver overal

Or see the index

All categories

  1. AFRICAN AMERICAN LITERATURE (12)
  2. AUDIO, CINEMA, RADIO & TV (217)
  3. DANCE & PERFORMANCE (60)
  4. DICTIONARY OF IDEAS (202)
  5. EXHIBITION – art, art history, photos, paintings, drawings, sculpture, ready-mades, video, performing arts, collages, gallery, etc. (1,515)
  6. FICTION & NON-FICTION – books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets (3,870)
  7. FLEURSDUMAL POETRY LIBRARY – classic, modern, experimental & visual & sound poetry, poetry in translation, city poets, poetry archive, pre-raphaelites, editor's choice, etc. (4,780)
  8. LITERARY NEWS & EVENTS – art & literature news, in memoriam, festivals, city-poets, writers in Residence (1,616)
  9. MONTAIGNE (110)
  10. MUSEUM OF LOST CONCEPTS – invisible poetry, conceptual writing, spurensicherung (54)
  11. MUSEUM OF NATURAL HISTORY – department of ravens & crows, birds of prey, riding a zebra, spring, summer, autumn, winter (184)
  12. MUSEUM OF PUBLIC PROTEST (144)
  13. MUSIC (222)
  14. NATIVE AMERICAN LIBRARY (4)
  15. PRESS & PUBLISHING (91)
  16. REPRESSION OF WRITERS, JOURNALISTS & ARTISTS (112)
  17. STORY ARCHIVE – olv van de veestraat, reading room, tales for fellow citizens (17)
  18. STREET POETRY (46)
  19. THEATRE (186)
  20. TOMBEAU DE LA JEUNESSE – early death: writers, poets & artists who died young (356)
  21. ULTIMATE LIBRARY – danse macabre, ex libris, grimm & co, fairy tales, art of reading, tales of mystery & imagination, sherlock holmes theatre, erotic poetry, ideal women (229)
  22. WAR & PEACE (127)
  23. WESTERN FICTION & NON-FICTION (22)
  24. · (2)

Or see the index



  1. Subscribe to new material: RSS

Esther Porcelijn: Aabe, Weeft Getrouw

foto joep eijkens

Esther Porcelijn

 

Aabe, Weeft Getrouw

(AaBe, Textielfabriek Tilburg)

 

Weefgetouw, oorverdovende patronen

Van draden los naar vast

Waar personeel gepast

In gekleurde overalls hun rangen tonen.

 

Aandraaien, kamrijgen, rietsteken en draadmaken

De beweging rijgt zich door de mensen

Die allen delen in hun wensen

Van goed salaris en goede zaken.

 

Na de prikkaart in de prikklok

Gaat ieder naar zijn plaats

Geen minuut te laat

Niemand wil ’t met de baas aan de stok.

 

De heren van den Bergh als directeur

Zijn heren van gezag

Een wekelijks bezoek brengt

De werkvloer in bedrijviger humeur.

 

“Samenwerking schept vreugde en trots”

De ezels zijn geketend

Maar weten wat dit betekent:

Naar links en dán naar rechts, dat is ’t vlotst.

 

 

De ruimte, een modern juweel

Het nieuwste netste schoonste

Waar orde ’t gewoonste

Zonder ouderwets gekrakeel.

 

Eindeloze ruimte, de centrale gang

Als ader door de bedrijvigheid

Rechte vormen en openheid

En grote duidelijkheidsdrang

 

Hier scheppen mensen bewust

Reinheid, en met regelmaat

Als bijen in een honingraat

Hier weeft men goede nachtrust.

 

Als plots het dekbed de wol

De das heeft omgedaan.

Het gebouw wordt ontdaan

Van zijn jarenlange rol.

 

De eerste barsten beginnen te komen

De laatste man prikt kaart in klok

Nog één keer klanken in de nok

Nooit meer jonge jongensdromen.

 

 

Brokkelende stenen

Klimop langs metalen palen

Leegte komt zijn ruimte halen.

Geen herkenning, enkel vreemden.

 

De structuur ontsluiert zich traag

De bedrading toont zich ook

Vervlochten met een betonnen strook

Soms is binnen of buiten vaag.

 

De draden en de organen van de structuur

Weven alles samen tot geheel

Zodat men bij het kijken veel

Kan herkennen in een muur.

 

Het gebouw geeft haar geheimen bloot

We kijken in de kieren

En zien de tijd vieren

Dat ze immer nieuwheid doodt.

 

Je zou haar skelet willen toedekken

Zoo naakt en zoo koud

Als een arme vrouw te oud

Om haar ledematen uit te rekken.

 

 

Gelijkend onszelf zijn de delen samen één

Wij bestaan uit losse stukken

Waar zit dan het geluk en

Wie houdt ons allen op de been?

 

Het weven van ons samen tot één deel

Gebeurt niet vanzelf en zonder kracht

En wie te lang wacht

Blijft over zonder al te veel.

 

Zoals het skelet van een gebouw

Onszelf kan representeren

Wij spiegelen elkaar, laten we dat eren

Jij weeft mij en ik weef jouw.

 

De bedrading zijn losse delen die ieder

Nodig zijn voor overleven

Het gaat niet om het korte en het even

Het gaat niet om de hoogste bieder.

 

Wie schoonheid ziet herkent ’t acuut.

Wie geld ziet zal gaan kwijlen

En wie wil schoonheid laten veilen?

Een oud gebouw met een nieuw debuut?

 

 

Nieuwe plannen voor dit complex

Duurzaam herbestemmen

Maar het skelet blijvend herkennen

In het mooist, het duurst, het gekst.

 

Nu is de oorverdovende stilte begonnen

Een lichaam heeft een beweger nodig

Saamhorigheid lijkt overbodig

Maar zonder wever rest enkel het verstommen.

 

De oude vrouw is broos en ijl

Ze zucht onder haar pilaren

Ze wil enkel dat haar jaren

Terugkeren in een nieuwe stijl.

 

De oude vrouw was excentriek

Nu beeft ze aan haar koude draden

Misschien dat we bij de Eskimo’s nog dekens kunnen halen

Ze voorkomen immers reumatiek.

 

Aabe; weeft getrouw is geschreven door stadsdichter Esther Porcelijn voor het Erasmusfestival 2011. AaBe of voluit: Albert van den Bergh was gevestigd aan de Hoevenseweg in Tilburg. De fabriek voor wollen dekens, die een rendier als logo had,  ging in 2008, na een reeks van reorganisaties, failliet.

kempis.nl poetry magazine

More in: Archive O-P, City Poets / Stadsdichters, Porcelijn, Esther, Porcelijn, Esther

Previous and Next Entry

« | »

Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature