In this category:

    FICTION & NON-FICTION - books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets
    BOOKS
    Merel van der Gracht
    -Adriaan en de Anderen
    FICTION & NON-FICTION - books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets
    BOOKS
    Merel van der Gracht

New on FdM

  1. Eugene Field: At the Door
  2. J.H. Leopold: Ik ben een zwerver overal
  3. My window pane is broken by Lesbia Harford
  4. Van Gogh: Poets and Lovers in The National Gallery London
  5. Eugene Field: The Advertiser
  6. CROSSING BORDER – International Literature & Music Festival The Hague
  7. Expositie Adya en Otto van Rees in het Stedelijk Museum Schiedam
  8. Machinist’s Song by Lesbia Harford
  9. “Art says things that history cannot”: Beatriz González in De Pont Museum
  10. Georg Trakl: Nähe des Todes

Or see the index

All categories

  1. AFRICAN AMERICAN LITERATURE (12)
  2. AUDIO, CINEMA, RADIO & TV (217)
  3. DANCE & PERFORMANCE (60)
  4. DICTIONARY OF IDEAS (180)
  5. EXHIBITION – art, art history, photos, paintings, drawings, sculpture, ready-mades, video, performing arts, collages, gallery, etc. (1,514)
  6. FICTION & NON-FICTION – books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets (3,866)
  7. FLEURSDUMAL POETRY LIBRARY – classic, modern, experimental & visual & sound poetry, poetry in translation, city poets, poetry archive, pre-raphaelites, editor's choice, etc. (4,773)
  8. LITERARY NEWS & EVENTS – art & literature news, in memoriam, festivals, city-poets, writers in Residence (1,615)
  9. MONTAIGNE (110)
  10. MUSEUM OF LOST CONCEPTS – invisible poetry, conceptual writing, spurensicherung (54)
  11. MUSEUM OF NATURAL HISTORY – department of ravens & crows, birds of prey, riding a zebra, spring, summer, autumn, winter (184)
  12. MUSEUM OF PUBLIC PROTEST (143)
  13. MUSIC (222)
  14. PRESS & PUBLISHING (91)
  15. REPRESSION OF WRITERS, JOURNALISTS & ARTISTS (112)
  16. STORY ARCHIVE – olv van de veestraat, reading room, tales for fellow citizens (17)
  17. STREET POETRY (46)
  18. THEATRE (186)
  19. TOMBEAU DE LA JEUNESSE – early death: writers, poets & artists who died young (356)
  20. ULTIMATE LIBRARY – danse macabre, ex libris, grimm & co, fairy tales, art of reading, tales of mystery & imagination, sherlock holmes theatre, erotic poetry, ideal women (229)
  21. WAR & PEACE (127)
  22. · (2)

Or see the index



  1. Subscribe to new material: RSS

Merel van der Gracht: Adriaan en de anderen (40) (slot)

Adriaan en de anderen

Een toekomstroman waarin de literatuur wordt gered

en het Huis van Oranje tot bloei komt

door Merel van der Gracht

 

veertig

Zijne Heiligheid houdt van oud papier

Fijnstrijker Bas Fijne Was van Fijnstrijkerij Erven R.K. Fens en Meerman, tevens atelier voor boekrestauratie, arriveerde bij Kras, beloonde de chauffeur rijkelijk met de in jassen, broeken en overhemden gevonden munten en zilveren broeksknopen, en stapte naar binnen.

Bij Kras was het net zo druk als voorheen op het boekenbal.

De hulpbisschop van Rome Monseigneur Everardus de Jong, de rechterhand van de paus, zag hem binnenkomen.

‘Fijn dat u er direct werk van heeft gemaakt,’ zei Everardus.

‘Kan ik Zijne Heiligheid nog ontmoeten?’ vroeg de heer Fijne Was.

‘Zeker. De receptie is weliswaar afgelopen, maar Zijne Heiligheid onderhoudt zich nu met zijn beste vrienden.’

‘Adriaan laat zijn wasjes ook bij mij strijken,’ zei de heer Fijne Was die de grijze schrijver al had ontwaard, samen met Bodarius. ‘U kunt mij bij Zijne Heiligheid aankondigen als een oude vriend.’

‘Is dat zo?’

‘Ik heb hem het vak van boekrestaurateur geleerd. Toen wij nog jong waren en hij Antoine heette, heb ik hem geleerd oude bijbels te restaureren. Zijne Heiligheid houdt van oud papier.’

Ze liepen naar het groepje met de paus als middelpunt.

‘Ah, meneer Fijne!’ riep Bodarius uit.

‘Fijne Was,’ verbeterde Everardus.

‘Wat leuk dat u er ook bent.’

‘Ik heb uw hemden gestreken,’ zei de heer Fijne Was. ‘En alle superplies. Ze geuren fris en vers.’ Hij kuste de ring aan de hem toegestoken hand. ‘Mag ik u vertellen dat enkele superplies aan vervanging toe zijn? Er zitten gele vlekken op.’

‘Lichte brandvlekken van het wierookvat,’ bevestigde Bodarius. Hij greep in zijn zak en haalde er een medaille aan een lintje uit. ‘Meneer Fijne, ik bedoel Fijne Was, ik was er bij toen de stichter van uw zaak, de heer R.K. Fens, in 2007 op het boekenbal een hoge koninklijke onderscheiding kreeg uitgereikt.’

‘Dat u dat nog weet,’ stamelde de heer Fijne Was. ‘Kees werd toen benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, vanwege zijn verdienste voor het Nederlandse boek.’

‘En omdat u, zijn waardige opvolger, nog geen lintje heeft ontvangen, krijgt u de pauselijke onderscheiding Pro Eclesia et Pontifice. Dat heeft u verdiend. De Kerk weet uw werk hogelijk te waarderen.’ Hij speldde de heer Fijne Was de hoge onderscheiding op. ‘En bij dezen benoem ik u tevens tot Geheim Kamerheer. U hebt vanaf nu altijd vrije toegang tot mijn linnenkasten. En als u weer in Rome bent, mag u logeren in het huis van de Maagdelijke Zusters van de Pauselijke Huishouding.’

‘Ik voel me zeer vereerd,’ zei de heer Fijne Was en kuste de gouden medaille, met aan de ene kant een portret van de paus en aan de andere kant een afbeelding van een mager Afrikaans kind dat wordt gedoopt.

‘Mag ik u iets aanbieden?’ vroeg de heer Fijne Was aan de paus en overhandigde hem De Geschriften van Thomas à Kempis op handgeschept papier in band met linnenpersing, zijnde de eerste druk, door hem zelf gerestaureerd, in 1572 op de eigen handpers vervaardigd door Laurens Janszoon Coster te Haarlem.

De paus was verguld met het bijzondere boek, alle bladzijden fraai verlucht met kleurige ingeplakte tekeningen. Een juweel van vakmanschap.

Adriaan keek jaloers toe. Hij zelf was nog steeds geen ridder. En voor de Kerk was hij niet meer dan een novice. Hij keek op tegen mensen als de heer Fijne Was, een man die, ondanks zijn nederige baan, al zoveel meer bereikt had in zijn dienstbare leven.

 

Hoofdstuk 40 – Vrijdag 7 mei 2010 (slot)

E-mail: merelvandergracht X kempis.nl  ( X = @ )

Vanaf vandaag ligt het boek ADRIAAN EN DE ANDEREN in de boekhandel.

Een mooi moment voor Kempis.nl om met de voorpublicatie van deze uitzonderlijke toekomstroman over de redding van de literatuur, de bloei van het Huis van Oranje en het succes van het Nederlandse voetbal te stoppen.

Vanaf nu kunt u het boek in één ruk uitlezen.

Test uw literaire kennis. U kunt meedoen aan de wedstrijd: raad de namen van de personen die verborgen zijn achter pseudoniemen. Wie zijn Adriaan, Barrie, Tjeepie, Giet, Movo, Deesje en 94 andere schrijvers en bekende Nederlanders?

En wie is Merel van der Gracht, de auteur van het boek? Ontdek het zelf. Het wedstrijdformulier is verkrijgbaar bij de boekhandel en is ook te downloaden bij: www.compaanuitgevers.nl

ADRIAAN EN DE ANDEREN telt 287 bladzijden, kost € 17.90 en is verkrijgbaar bij alle boekhandels in Nederland en België (ISBN: 978-94-903740-6-8).

Kempis.nl wenst u veel leesplezier



kempis poetry magazine

More in: -Adriaan en de Anderen, Merel van der Gracht

Previous and Next Entry

« | »

Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature