In this category:

    FICTION & NON-FICTION - books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets
    BOOKS
    Merel van der Gracht
    -Adriaan en de Anderen
    FICTION & NON-FICTION - books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets
    BOOKS
    Merel van der Gracht

New on FdM

  1. ‘Il y a’ poème par Guillaume Apollinaire
  2. Eugene Field: At the Door
  3. J.H. Leopold: Ik ben een zwerver overal
  4. My window pane is broken by Lesbia Harford
  5. Van Gogh: Poets and Lovers in The National Gallery London
  6. Eugene Field: The Advertiser
  7. CROSSING BORDER – International Literature & Music Festival The Hague
  8. Expositie Adya en Otto van Rees in het Stedelijk Museum Schiedam
  9. Machinist’s Song by Lesbia Harford
  10. “Art says things that history cannot”: Beatriz González in De Pont Museum

Or see the index

All categories

  1. AFRICAN AMERICAN LITERATURE (12)
  2. AUDIO, CINEMA, RADIO & TV (217)
  3. DANCE & PERFORMANCE (60)
  4. DICTIONARY OF IDEAS (180)
  5. EXHIBITION – art, art history, photos, paintings, drawings, sculpture, ready-mades, video, performing arts, collages, gallery, etc. (1,515)
  6. FICTION & NON-FICTION – books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets (3,863)
  7. FLEURSDUMAL POETRY LIBRARY – classic, modern, experimental & visual & sound poetry, poetry in translation, city poets, poetry archive, pre-raphaelites, editor's choice, etc. (4,774)
  8. LITERARY NEWS & EVENTS – art & literature news, in memoriam, festivals, city-poets, writers in Residence (1,615)
  9. MONTAIGNE (110)
  10. MUSEUM OF LOST CONCEPTS – invisible poetry, conceptual writing, spurensicherung (54)
  11. MUSEUM OF NATURAL HISTORY – department of ravens & crows, birds of prey, riding a zebra, spring, summer, autumn, winter (184)
  12. MUSEUM OF PUBLIC PROTEST (143)
  13. MUSIC (222)
  14. NATIVE AMERICAN LIBRARY (4)
  15. PRESS & PUBLISHING (91)
  16. REPRESSION OF WRITERS, JOURNALISTS & ARTISTS (112)
  17. STORY ARCHIVE – olv van de veestraat, reading room, tales for fellow citizens (17)
  18. STREET POETRY (46)
  19. THEATRE (186)
  20. TOMBEAU DE LA JEUNESSE – early death: writers, poets & artists who died young (356)
  21. ULTIMATE LIBRARY – danse macabre, ex libris, grimm & co, fairy tales, art of reading, tales of mystery & imagination, sherlock holmes theatre, erotic poetry, ideal women (229)
  22. WAR & PEACE (127)
  23. WESTERN FICTION & NON-FICTION (22)
  24. · (2)

Or see the index



  1. Subscribe to new material: RSS

Merel van der Gracht: Adriaan en de anderen (14)

Adriaan en de anderen

Een toekomstroman waarin de literatuur wordt gered

en het Huis van Oranje tot bloei komt

door Merel van der Gracht

 

veertien

Oude klare voor de vergetelheid

De twee voormalige trainers Ronald en Erwin Krentenbrood legden hun centjes bij elkaar.

‘’Noeg veur ‘n liter Oude Ketel,’ zei Erwin. ‘Toennik nog trainer was bie Feyenoord, haolde ik de drank zelf bie de distilleerderie in Schiedam. Op de fiets, een flesje onder de snelbinder.’

Ze gingen het drankenwinkeltje binnen van Joosje Zwanenzang, waar juist op dat moment de heer Geerten Weeskind en zijn kijvende zus mevrouw Doeschka Weeskind, de ooit zo bekende schrijvende broer en zus, elk hun halfje jonge klare stonden af te rekenen. Het levensleed tekende de zwaar door drank gemazelde gezichten. Mevrouw Weeskind betaalde met bij elkaar gespaarde muntjes statiegeld. De heer Weeskind hield de hand aan de knip, bang dat hij iets voor de drank van zijn zus moest bijleggen. Dat was tegen de afspraak voor hun samenleving op voorwaarden.

Blijkbaar werden de twee niet blij van de drank, want ze verlieten de winkel met tranende ogen en hangende schouders, bedolven onder het leed, de halfjes onder hun jassen verbergend. Ze leken er zich voor te schamen dat ze zoveel geld, dat ze hadden gespaard van hun vroeger zo riante werkbeurzen van het Fonds voor de Letteren, aan drank hadden uitgegeven.

‘Wat mag het zijn, vrienden?’ vroeg Joosje aan de heren Krentenbrood, terwijl hij al een halfje vulde uit het grote accijnsvat afkomstig van distilleerderij De Koningin van Sheba uit Oss, die eigendom was van de echtgenote van premier Mandarijn.

‘Altied van‘tzelfde,’ zei Erwin. ‘Halfje ouwe klaore veur de vergetelhied.’

‘Worden jullie daar ook zo door geplaagd?’ vroeg Joosje. ‘Ik droom ’s nachts nog vaak van mijn successen als schrijver. Hebben jullie mijn boek Buitenvrouwen gelezen?’

‘Wie leez’n nooit boek’n,’ zei Ronald. ‘Maor buut’nvrouw’n hadd’n wie wel.’

‘Niet,’ zei Erwin. ‘Da waor’n die jong’ns van de Kaabel. Die Surinaomse speulers. Die hadd’n euveral wel wa aon ‘t handje.’

‘’s Lands wijs, ’s lands eer,’ zei Joosje. ‘Vroeger was ik ook vet met ebbenhouten vrouwtjes.’

‘Je heppet ‘troff’n, da de euverhied jou ‘n drank’nzaok hep toeweez’n,’ zei Ronald.

‘Ik had nog mijn connecties,’ lachte Joosje. ‘Uit mijn rode jaren. Toen ik een manifest schreef over de redding van de Partij van de Arbeid en hoe die partij weer aansluiting kon vinden bij het volk. Dat was de ondergang van de oude partij van Willem Sok en Willem Drees.’

‘Wit ik niks van,’ zei Erwin.

‘Daarna werd het een splinterpartijtje,’ zei Joosje. ‘Ik had het goed bedoeld, maar het manifest bleek de bom die de partij uit elkaar liet spatten. De arbeiders liepen allemaal over naar Jan Mandarijn. Die kwam toen aan de macht.’

’Goh, als da zo is ‘gaon, dan heppie dus meeholp’n aon de opkomst van Jan Mandarijn als dictaotor,’ zei Ronald in een vlaag van verstandsoprisping.

‘Dat kun je wel zeggen,’ zei Joosje spijtig. ‘Feitelijk is het allemaal mijn schuld. Ik had beter mijn hand kunnen afhakken dan dat manifest schrijven.’

‘Aon rooi’n hepp’n wie altied een bruurke dood ‘had,’ zei Erwin. ‘Of ze noe van Vos of van Mandarijn waor’n, ze wild’n altied onze salaoriss’n afroom’n.’

‘De enige die ik met het manifest heb geholpen, waren de jeneverfabrikanten,’ zei Joosje. ‘Op de partijbijeenkomsten van de PVDA werd ontzettend gezopen.’

‘Da is ‘t enige da communist’n en socialist’n ‘meen heppe’n,’ zei Erwin. ‘De jenever.’

‘Uit dank voor mijn hulp aan de jeneverfabrikanten uit Oss kreeg ik deze winkel. Een doekje voor het bloeden, omdat Mandarijn mijn boeken uit de schappen liet halen. Mijn succesboek Buitenvrouwen mag niet meer worden gelezen.’

‘Waorum nie?’ vroeg Erwin.

‘Mandarijn verdraagt geen buitenvrouwen,’ zei Joosje zuur. ‘Hij wil alleen dames uit Oss.’

 

Hoofdstuk 14 – Donderdag 1 april 2010 (vervolg vrijdag)


Adriaan en de anderen door Merel van der Gracht

verschijnt op 7 mei 2010 bij Uitgeverij Compaan in Maassluis

ISBN: 978-94-903740-6-8, aantal pagina’s: 288, prijs: € 17,90

E-mail: merelvandergracht X kempis.nl  ( X = @ )

kempis poetry magazine

More in: -Adriaan en de Anderen, Merel van der Gracht

Previous and Next Entry

« | »

Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature