beckett in de stadsschouwburg amsterdam: 17 t/m 22 april 2013
beckett in de stadsschouwburg amsterdam
17 t/m 22 april 2013
TRY. FAIL. TRY HARDER. FAIL BETTER.
Van woensdag 17 tot en met maandag 22 april organiseert de Stadsschouwburg Amsterdam de Beckettweek! Een buitenkans voor Beckettfans maar ook de gelegenheid om het werk van Beckett (een van de belangrijkste toneelschrijvers van de 20ste eeuw) beter te leren kennen.
Twee voorstellingen die u niet had mogen missen! En niet alleen omdat het stukken van Beckett zijn. Toneelgroep Oostpool keert terug met het grote succes uit 2009, Wachten op Godot. En NT Gent komt speciaal voor de Stadsschouwburg Amsterdam terug met Krapps laatste band, een weergaloze solo van Steven van Watermeulen. Acteurscollectief Maatschappij Discordia maakt haar debuut in de Stadsschouwburg met About Beckett. Al meer dan dertig jaar maken zij toneel waarbij u uitgedaagd wordt om mee te denken over het ‘waarom’ van een voorstelling.
Docent Theaterwetenschap Lucia van Heteren geeft inleidingen bij alle voorstellingen. Op donderdag 18 april verzorgt Arthur Sonnen de inleiding bij Wachten op Godot.
Wo 17 en do 18 april – Wachten op Godot | Toneelgroep Oostpool – 20.30uur
Vrij 19 april – About Beckett | Maatschappij Discordia – 20.30uur
Zat 20 april – Beckett: director’s cut | een avond, vijf regisseurs, vijf interpretaties! – 20.30uur
Zon 21 april – Beckett extended | 25 jaar na de Beckett-rel! Theater, muziek, interviews – 16.00
Ma 22 april – Krapp’s laatste band | NTGent / Johan Simons – 20.30uur
Toen de Toneelschuur 25 jaar geleden Wachten op Godot wilde opvoeren met enkel vrouwelijke acteurs, probeerde Beckett dat te verbieden. Op zondagmiddag wordt door de betrokkenen teruggekeken op deze veelbesproken uitvoering en de daaropvolgende rechtszaak. Met een optreden van de Kift, muziek waarvan u de tranen in de ogen schieten, en liedteksten vrij vertaald naar Beckett. De bar is geopend!
Beckett kreeg in 1969 de Nobelprijs voor Literatuur en geldt als één van de grootste namen van het literaire modernisme. Wachten op Godot is zijn bekendste toneelstuk. Meer nog, ‘Wachten op Godot’ is een soort begrip op zichzelf geworden. Generaties theatermakers en literatuurwetenschappers gingen onvermoeibaar op zoek naar de vraag: wie (of wat) is toch die Godot, naar wie het stuk vernoemd is, maar die nooit op het toneel verschijnt?
≡ website stadsschouwburg amsterdam
fleursdumal.nl magazine
More in: Art & Literature News, Samuel Beckett