Thomas Struth: Fotografien 1978 bis 2010 in MUSEUM K20 Düsseldorf
Thomas Struth
Fotografien 1978 bis 2010
26 februari -19 juni 2011
MUSEUM K20 Grabbeplatz Düsseldorf
De in Düsseldorf en Berlijn woonachtige fotograaf Thomas Struth (°1954) behoort tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de Duitse fotografie. De talrijke tentoonstellingen die de afgelopen 15 jaar in Europa, de VS en verschillende Aziatische landen rond zijn werk werden opgezet hebben van Struth een internationaal bekende kunstenaar gemaakt. Maar waar er tot dusver alleen bepaalde projecten werden voorgesteld, geeft de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen nu een compleet beeld van zijn werk en dat is een Europese primeur.
De tentoonstelling -die tot stand kwam in samenwerking met Kunsthaus Zürich-werd na zijn debuut in Zwitserland voor deze ‘halte’ met meer dan 100 beelden uitgebreid. De nadruk ligt duidelijk op Struths’ verwezenlijkingen van de afgelopen decennia, maar in Düsseldorf -en alleen in Düsseldorf-worden ook zijn recente verwezenlijkingen belicht.
Verder verdient ook zijn vroegere werk, dat nog niet eerder publiek te zien was en deel uitmaakt van de reeks Düsseldorfer “Straßen”, bijzondere aandacht. Naast deze zwart-wit foto’s is er in de Grabbehalle van K20 ook een persoonlijke selectie van zijn jungle-beelden (“Paradises”) te zien. Deze ruimtevullende beeldinstallatie wordt uitzonderlijk in Düsseldorf tentoongesteld en werd door de kunstenaar zelf ingericht.
Thomas Struth is een toonaangevende, vernieuwende kunstenaar die in loop der jaren met een ware beeldenstroom het medium fotografie een nieuwe intensiteit en dynamiek gegeven heeft. Eerst studeerde hij schilderkunst (bij Gerhard Richter) aan de Kunstacademie van Düsseldorf om in 1976 over te stappen naar fotografie, waar hij les kreeg van Bernd Becher. Zijn werk was al in 1992 te zien op documenta IX in Kassel.
In het middelpunt van zijn artistieke werk staat steeds het ‘nauwkeurige kijken’. Van het ondoordringbare struikgewas van de Aziatische jungle over museumtaferelen op groot formaat (“Audiences”) tot zijn recente opnames van industriële installaties: steeds opnieuw belicht Struth in zijn typerende beeldreeksen de verhouding tussen de kijker en de bekekenen en stelt zo de rol van het individu in de gemeenschap in vraag. Struth vermijdt bij het in beeld brengen van zijn onderwerpen iedere vorm van dramatisering en concentreert zich in de plaats daarvan op de analyse van het beeld zelf.
Dat hij die onderwerpen tijdens zijn reizen door Europa, Amerika, Oost-Azië en Australië vindt, onderstreept het belang van zijn werk in een wereld waar de globalisering nadrukkelijk zijn stempel op heeft gedrukt.
Gelijklopend aan de tentoonstelling stelt Struth in samenwerking met gitarist Frank Bungarten “Musik” voor in Labor, de tentoonstellingsruimte van de afdeling Bildung (‘Vorming’). Dit project biedt een prikkelend akoestisch contrast ten opzichte van de verschillende visuele indrukken die de bezoeker tijdens zijn rondgang door de tentoonstelling ervaart. “Musik” -een uitvoering van Struth en Bungarten die muziekstukken uit verschillende culturen en genres samenbrengt-geeft u de kans om de kunstwerken van de collectie in een uitgebreidere, zinnelijke context te beleven. Als bijzonder hoogtepunt vinden er in mei master classes plaats in Labor, tijdens dewelke professionele muzikanten cursussen voor het publiek zullen geven.
Later dit jaar zal de tentoonstelling de volgende locaties aandoen: Whitechapel Gallery, London (06.07.2011 -16.09.2011) en Museu de Serralves, Museu de Arte Contemporânea, Porto (14.10.2011 – 29.01.2012).
In België wordt Thomas Struth vertegenwoordigd door Galerie Greta Meert (www.galeriegretameert.com), in Nederland door Galerie Paul Andriesse (www.paulandriesse.nl).
fleursdumal.nl magazine
More in: Exhibition Archive, Galerie Deutschland