In this category:

    EXHIBITION - art, art history, photos, paintings, drawings, sculpture, ready-mades, video, performing arts, collages, gallery, etc.
    Dutch Landscapes
    EXHIBITION - art, art history, photos, paintings, drawings, sculpture, ready-mades, video, performing arts, collages, gallery, etc.
    FDM Art Gallery

New on FdM

  1. ‘Il y a’ poème par Guillaume Apollinaire
  2. Eugene Field: At the Door
  3. J.H. Leopold: Ik ben een zwerver overal
  4. My window pane is broken by Lesbia Harford
  5. Van Gogh: Poets and Lovers in The National Gallery London
  6. Eugene Field: The Advertiser
  7. CROSSING BORDER – International Literature & Music Festival The Hague
  8. Expositie Adya en Otto van Rees in het Stedelijk Museum Schiedam
  9. Machinist’s Song by Lesbia Harford
  10. “Art says things that history cannot”: Beatriz González in De Pont Museum

Or see the index

All categories

  1. AFRICAN AMERICAN LITERATURE (12)
  2. AUDIO, CINEMA, RADIO & TV (217)
  3. DANCE & PERFORMANCE (60)
  4. DICTIONARY OF IDEAS (180)
  5. EXHIBITION – art, art history, photos, paintings, drawings, sculpture, ready-mades, video, performing arts, collages, gallery, etc. (1,515)
  6. FICTION & NON-FICTION – books, booklovers, lit. history, biography, essays, translations, short stories, columns, literature: celtic, beat, travesty, war, dada & de stijl, drugs, dead poets (3,863)
  7. FLEURSDUMAL POETRY LIBRARY – classic, modern, experimental & visual & sound poetry, poetry in translation, city poets, poetry archive, pre-raphaelites, editor's choice, etc. (4,774)
  8. LITERARY NEWS & EVENTS – art & literature news, in memoriam, festivals, city-poets, writers in Residence (1,615)
  9. MONTAIGNE (110)
  10. MUSEUM OF LOST CONCEPTS – invisible poetry, conceptual writing, spurensicherung (54)
  11. MUSEUM OF NATURAL HISTORY – department of ravens & crows, birds of prey, riding a zebra, spring, summer, autumn, winter (184)
  12. MUSEUM OF PUBLIC PROTEST (143)
  13. MUSIC (222)
  14. NATIVE AMERICAN LIBRARY (4)
  15. PRESS & PUBLISHING (91)
  16. REPRESSION OF WRITERS, JOURNALISTS & ARTISTS (112)
  17. STORY ARCHIVE – olv van de veestraat, reading room, tales for fellow citizens (17)
  18. STREET POETRY (46)
  19. THEATRE (186)
  20. TOMBEAU DE LA JEUNESSE – early death: writers, poets & artists who died young (356)
  21. ULTIMATE LIBRARY – danse macabre, ex libris, grimm & co, fairy tales, art of reading, tales of mystery & imagination, sherlock holmes theatre, erotic poetry, ideal women (229)
  22. WAR & PEACE (127)
  23. WESTERN FICTION & NON-FICTION (22)
  24. · (2)

Or see the index



  1. Subscribe to new material: RSS

The woods that see and hear; expositie ‘dertien hectare’ Heeswijk

D E R T I E N   H E C T A R E   H E E S W I J K

The woods that see and hear

30 mei – 11 juli  2010

Tue Greenfort, ‘Eutrophication’

dertien hectare presenteert de tentoonstelling

‘The woods that see and hear’,

samengesteld door Sarah Farrar (NZ).

De tentoonstelling reageert op de directe fysieke omgeving van dertien hectare; het Noord-Brabantse gebied dat de afgelopen decennia veelbetekenende sociale, economische en ecologische veranderingen heeft ondergaan. De tentoonstelling vindt plaats op twee locaties; het terrein van dertien hectare, een voormalige intensieve varkenshouderij, dat getransformeerd is tot een gebied voor herbebossing, en de ruimte van het CBK ’s-Hertogenbosch in een voormalige fabriek in ´s-Hertogenbosch.

Zoals in elk landschap, liggen hier vele sporen van veranderende opvattingen verborgen. Het land herbergt vele lagen geschiedenis en vormt een nauwkeurig getuigschrift van menselijke activiteit en veranderende normen en waarden. ‘The woods that see and hear’ benadert het land als ware het een levende archeologie, dat de invloed van menselijke migratie; welvaart; technologische ontwikkelingen; veranderende waarden met betrekking tot het milieu; overheidsbeleid; commerciële belangen en de verschuivende grenzen van stedelijke en landelijke gebieden registreert.

Eve Armstrong, ‘Turn‘

Geïnspireerd door de radicale verandering van het gebruik van het tentoonstellingsterrein en de daaraan verbonden ecologische implicaties, ontrafelen en onderzoeken de kunstenaarsprojecten noties rondom duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, verontreiniging en vergroening vanuit een ‘post-environmentalist’ benadering. Waar de historische milieubeweging de ‘natuurlijke omgeving’ nog als een apart domein beschouwde, betogen de aanhangers van de post-environmentalist beweging dat om de ecologische crises waar we vandaag de dag mee geconfronteerd worden het hoofd te bieden, we hun intrinsieke verbondenheid met grotere sociale, politieke en economische krachten in overweging moeten nemen. Door het terrein van dertien hectare met een voormalige sigarenfabriek in de stad ’s-Hertogenbosch te verbinden onderzoekt de tentoonstelling de verregaande en tegelijkertijd nabije gevolgen van industrialiseringsprocessen.

De tentoonstellingstitel verwijst naar een pentekening van Jheronimus Bosch (zelf afkomstig uit de omgeving Bernheze) van een bosje kreupelhout en grasland, bewoond door een uil, een vos, een groepje vogels en, bizar genoeg, twee afgesneden oren en zeven ogen. Oorspronkelijk symboliseerde het prentje een waarschuwing tegen spionnen en luistervinken, maar in het licht van de huidige landschappelijke ontwikkelingen vormt het een herinnering aan onze intrinsieke verbondenheid met de natuurlijke wereld.

Tea Mäkipää, ‘Petrol Engine Memorial Park’

Door de twee locaties als onderzoeksterrein en -platform te gebruiken wil de tentoonstelling een bewust engagement met en nieuwsgierigheid naar onze relatie met het land en de wereld die wij bewonen genereren – als individuen, als leden van een gemeenschap en als wereldburgers.

Deelnemende kunstenaars:
Eduardo Abaroa (MX) / Eve Armstrong (NZ) / Melanie Bonajo (NL), Kinga Kielczynska (PL) en Emmeline de Mooij (NL) / Marjolijn Dijkman (NL) / Bright Ugochukwu Eke (NG) / Tue Greenfort (DK) / Jonathan Horowitz (US) / Ives Maes (BE) / Tea Mäkipää (FI) / Nick Mangan (AU) / Heather en Ivan Morison (GB) / Overtreders W (NL).

Locatie Dertien Hectare:
Meerstraat 22, 5473 VW Heeswijk

Eduardo Abaroa, ‘Sanitary Stonehenge’

DERTIEN HECTARE

dertien hectare is een Brabantse kunststichting die elke twee jaar een tentoonstelling presenteert in het buitengebied van Heeswijk-Bernheze, omgeving ‘s-Hertogenbosch. Het tentoonstellingsterrein is een voormalige boerderij die getransformeerd wordt tot aanplantbos, onder invloed van veranderend nationale en Europese natuurbeleid. In dit zich ontwikkelende landschap, tussen de alsmaar groter wordende bomen, presenteert dertien hectare werk van internationale hedendaagse kunstenaars.

Elke tentoonstelling wordt geïnspireerd door, en ontwikkeld in relatie tot, de specifieke context van het terrein. dertien hectare verwelkomt de reacties van kunstenaars en curatoren uit verschillende globale contexten en moedigt de ontwikkeling van site-specific projecten aan. De tentoonstellingen van dertien hectare bezitten een gelaagdheid aan interpretaties en spreken tot een lokaal, nationaal en international publiek.


dertien hectare bevindt zich in een regio met een rijke landbouwgeschiedenis. Generaties lang was het terrein onderdeel van een groot boerenbedrijf, maar het ondergaat sinds 2003 een radicale transformatie door de aanplant van meer dan 35.000 bomen in het kader van landschapsontwikkeling.

Het terrein, dat beschikt over dertien hectare grond, bevindt zich in het buitengebied van de dorpen Heeswijk-Dinther in de provincie Noord-Brabant. Het terrein bevindt zich in de omgeving van boerderijen, woonhuizen en vrijetijdsbestemmingen, waaronder een aantal campings, restaurants, hotels, een openlucht theater en maneges. De regio geeft ook plaats aan een aantal historische trekpleisters, zoals de Meierijsche Museumboerderij, de Berne Abdij en het middeleeuwse kasteel Heeswijk.

In tegenstelling tot andere openlucht tentoonstellingen, wordt dertien hectare niet gepresenteerd in een statige tuin of stadspark, maar bevindt het zich te midden van een agrarisch gebied dat volop in ontwikkeling is. Deze context biedt een prikkelend uitgangspunt en inspiratie voor de gastcuratoren en deelnemende kunstenaars.

Overblijfselen van eerdere dertien hectare tentoonstellingen kunnen nog steeds op het terrein worden teruggevonden, zoals het zebrapad ‘De oversteek’ van Jan van den Langenberg, ‘All Alone Among the Stars’ van Marjolijn Dijkman, en een houten tribune dat onderdeel was van de installatie ‘Stereo rain’, van Jeroen Doorenweerd.

Het terrein van dertien hectare is in particulier bezit, maar publiek toegankelijk via de oevers van het riviertje de Leijgraaf of, tijdens de tentoonstelling, langs de entree op Meerstraat 22, Heeswijk.

Ives Maes

dertien hectare wordt georganiseerd door: Miesjel van Gerwen, Toine van der Heijden, Frans van Lokven, Jannemeis Snels en Ivonne van der Velden.

photos ton van kempen

Heather and Ivan Morison, ´Saint John´

fleursdumal.nl magazine

More in: Dutch Landscapes, FDM Art Gallery

Previous and Next Entry

« | »

Thank you for reading Fleurs du Mal - magazine for art & literature