Kunsthal Rotterdam: Modern Life. Edward Hopper and His Time
Edward Hopper: South Carolina Morning, 1955
Olieverf op doek, 77,6 x 102,2 cm, Whitney Museum of American Art, New York,
schenking in memoriam van Otto L. Spaeth door zijn familie.
Foto: Sheldan C. Collins
K U N S T H A L R O T T E R D A M
M o d e r n L i f e
Edward Hopper and His Time
26 september 2009 t/m 17 januari 2010
De Amerikaanse moderne schilderkunst uit het begin van de twintigste eeuw is in Europa voornamelijk bekend vanwege het oeuvre van één kunstenaar: Edward Hopper (1882-1967). Hoppers oeuvre kenmerkt zich door een verraderlijke kalmte in lege straten en landschappen, en door eenzame figuren in een stedelijke omgeving. Zijn schilderijen hebben hun stempel gedrukt op ons beeld van Amerika. De tentoonstelling Modern Life. Edward Hopper and His Time presenteert acht topstukken van Hopper samen met ruim negentig meesterwerken uit de collectie van het Whitney Museum of American Art in New York in de grote daglichthal van de Kunsthal. Voor het eerst wordt Edward Hopper in de context van zijn tijd getoond, met werk van beroemde kunstenaars als Georgia O’Keeffe, Charles Sheeler, Man Ray, Lyonel Feininger, Grant Wood en Alfred Stieglitz. De tentoonstelling geeft met schilderijen, werken op papier, sculpturen en foto’s een indrukwekkend beeld van de ontwikkelingen in de moderne kunst in Amerika en plaatst het oeuvre van Hopper in een nieuw licht.
In Nederland is het werk van Hoppers generatiegenoten vrijwel onbekend. De tentoonstelling Modern Life spiegelt Edward Hoppers werk aan de kunstbewegingen waarmee hij tijdens zijn carrière in contact kwam: aan de Ashcan School schilders rondom Hoppers leraar Robert Henri, die hun inspiratie haalden uit het dagelijkse leven in de stad; aan de avantgarde bewegingen rondom de Whitney Studio Club en Alfred Stieglitz’ 291 gallery die onder invloed stonden van Europese kunststromingen; aan het sociale engagement van de American Scene schilders die de tradities van het platteland vastlegden; en aan de futuristische werken van de Machine Age kunstenaars, die hun inspiratie haalden uit het industriële landschap en de stedelijke architectuur.
De tentoonstelling maakt aanschouwelijk dat Hoppers werk niet los gezien kan worden van de uiteenlopende en soms tegenstrijdige stromingen in de Amerikaanse kunst, maar er juist midden in staat. Hij deelt bijvoorbeeld de fascinatie voor de stad met de schilders van de Ashcan School, maar hij is minder geïnteresseerd in het stadse vertier zoals de bokswedstrijden van George Bellows en de New Yorkse society van Guy Pène du Bois. Hij schildert het Amerikaanse landschap net als de American Scene schilders, maar veel abstracter dan de realistische scènes van Thomas Hart Benton en John Steuart Curry. Hoppers schilderijen zijn krachtig in beeld en psychologie en hij weet zijn werk een tijdloos karakter mee te geven. Dat maakt hem tot op de dag van vandaag een van de grote lievelingen van de Amerikaanse kunstgeschiedenis.
De tentoonstelling vindt plaats in de Kunsthal Rotterdam in het kader van de viering van 400 jaar New York (1609-2009). De tentoonstelling is samengesteld door het Whitney Museum of American Art, New York en momenteel te zien in de Bucerius Kunst Forum, Hamburg. Na Rotterdam reist de tentoonstelling waarschijnlijk door naar de Ufizzi Gallery in Florence (februari-mei 2010).
Bij Waanders Uitgevers verschijnt een uitgebreide Nederlandstalige catalogus. Bij de tentoonstelling worden verschillende activiteiten georganiseerd. Voor meer informatie, zie www.kunsthal.nl
Kunsthal Rotterdam: Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 – 17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00 – 17.00 uur
fleursdumalmagazine
More in: Art & Literature News